Na computerschetsen is er nu ook een duidelijk eerste beeld van hoe Formule 1-auto’s er vanaf 2021 in het echt uit gaan zien: Formula1.com heeft foto’s en een video van een 2021-model in de windtunnel gedeeld.

Opvallend aan het model is de lage neus, het krimpen van de sidepods en de prominente rol die de vloer in het ontwerp speelt, met het plan ook om de vloer en diffuser een stuk meer downforce te laten genereren in plaats van de voor- en achtervleugel. Dit om het coureurs vanaf 2021 makkelijker te maken elkaar te volgen en in te halen – wat één van de hoofddoelen van 2021’s regelrevolutie is. De grotere 18-inch banden springen ook gelijk in het oog.

Lees ook: Pérez wil de competitie terug: ‘F1 moet zijn zoals aan begin van 2012’

© Formula1.com

Het model is uitgebreid getest in de windtunnel van Sauber (Alfa Romeo) in Hinwil, zo bericht Formula1.com, waarbij er scherp op is toegezien dat het Alfa Romeo-team daar straks geen voordeel van heeft. De sidepods en achtervleugel blijven waarschijnlijk in grote lijnen zo, de voorvleugel kan zich nog verder ontwikkelen.

Volgens Nikolas Tombazis, het hoofd van de FIA’s technische werkgroep voor single-seaters, heeft de windtunneltest weinig verrassingen opgeleverd omdat de eerdere CFD-simulaties al een duidelijk beeld hadden gegeven van de data. Als positief punt stipt hij aan dat de luchtverstoring van de auto’s een stuk geringer is dan met de huidige generatie bolides, wat het dus eenvoudiger moet maken voor coureurs om elkaar te volgen zonder te veel downforce-verlies.

Lees ook: Brawn over kritiek op 2021-regels: ‘Onzin dat alle auto’s op elkaar gaan lijken’

© Formula1.com

Pat Symonds, technical officer van de Formule 1, noemt de resultaten zelfs ‘exceptioneel’. “Het gaat veel beter dan ik had kunnen bevroeden toen we met dit project begonnen.”

De FIA, Formule 1 en de teams moeten het overigens nog wel eens worden over alle technische en sportieve regels voor 2021, waarvoor een deadline in oktober staat. Naar verluidt is er al wel een akkoord over de financiële regels – waaronder de komst van een budget cap en eerlijker verdeling van het prijzengeld.

Lees ook: Coureurs komen met 4 verbeterpunten voor 2021: banden en bijtanken bovenaan het lijstje

© Formula1.com

Foto’s © Formula1.com