De teambaas kon na jarenlange dienst opkrassen, met Fernando Alonso is een verloren zoon teruggekeerd op het oude nest. Alpine, de nieuwe merknaam van Renaults Formule 1-project, wil de ambities zo nog meer kracht bij te zetten in een jaar waarin veel al in het teken staat van 2022.

De drastische reglementswijzigingen die volgend jaar zullen worden doorgevoerd, werpen hun schaduw vooruit. Ook Alpine investeert dit seizoen een fors bedrag in de ontwikkeling van de nieuwe auto. Mede daarom werd Fernando Alonso aangetrokken als vervanger van Daniel Ricciardo, die de wijk naar McLaren heeft genomen. De Spaanse veteraan – wereldkampioen in 2005 en 2006 – is met al zijn ervaring de aangewezen man om de Franse renstal op het juiste, winnende spoor te zetten.

Sinds Renault in 2016 als fabrieksteam terugkeerde in de Formule 1, heeft het nooit een geheim gemaakt van zijn ambities. Hoewel er de afgelopen jaren honderden miljoenen zijn geïnvesteerd, bleef de grote doorbraak steeds uit. Afgelopen seizoen keerde Renault echter terug op het podium. Maar dat is niet voldoende, verwend als de Franse renstal is met grote successen uit het verleden.

Met een nieuwe teambaas (Davide Brivio), een nieuwe CEO (Laurent Rossi) en de volledige steun van Renaults directie vond er bij Alpine een kleine revolutie plaats en gaat het een beslissende fase in. De toekomst staat van de renstal op het spel, de tijd van experimenteren en leren is voorbij. Het woord is nu aan de coureurs.