Naar aanleiding van het dodelijke ongeval van Justin Wilson afgelopen zondag in de IndyCars gaat de FIA volgende maand weer tests uitvoeren met concepten voor gesloten cockpits.

Wilson, die door de afgebroken neus van een gecrashte auto op zijn helm werd geraakt, is na Jules Bianchi al de tweede prominente coureur in een jaar die sterft na een klap tegen het hoofd. Ook bij de ongevallen van Maria de Villota (2012), Dan Wheldon (2011) en Felipe Massa (2009) bleken de open cockpits de zwakke plek.

Reden voor de FIA om, zo meldt Motorsport, volgende maand weer tests te gaan uitvoeren met ontwerpen voor gesloten cockpits. Die zouden betere bescherming bieden voor het hoofd van de coureur.

De autosportbond deed overigens al eerder onderzoek naar verschillende soorten cockpitafdekkingen. Een plexiglas kap zoals die van een straaljager werd daarbij ongeschikt bevonden. De kap versplinterde soms, en slingerde de brokstukken op andere momenten juist meters de lucht in. Bovendien zou de straaljagerkap de coureur belemmeren bij het uitstappen na een crash.

Los van die praktische bezwaren zijn veel fans én mensen binnen de Formule 1 van mening dat open cockpits nu eenmaal onlosmakelijk met de sport zijn verbonden. Inclusief alle risico’s van dien.

Whiting: het gaat gebeuren

Wellicht zijn die criticasters meer tevreden met de ontwerpen die komende maand door de FIA op de proef worden gesteld. FIA-raceleider Charlie Whiting vertelt tegen Autosport dat het gaat om meer ‘open’ constructies, zoals bijvoorbeeld een reeks verticale ringen op verschillende hoogten rond het hoofd van de rijder. Mercedes heeft daarnaast het idee geopperd van een halve boog boven de cockpit, gedragen door een dwarselement op de neus van de auto.

De Brit is er vast van overtuigd dat de gesloten cockpits ooit hun intrede in de Formule 1 zullen maken. “Er zit enorm veel tijd en moeite in het project van de gesloten cockpits, en het is verdomde moeilijk”, zegt Whiting. “Maar op een dag is het zo ver. Er komt iets dat de rijders beter beschermt.”

“Het zal niet honderd procent veilig zijn, maar als de mate van bescherming maar toeneemt”, vervolgt hij. “We moeten volhouden. Er moet een manier zijn om het te doen.”

Hieronder een voorstel van Mercedes met animatie van Giorgio Piola: