De FIA is van plan een grotere uitloopzone te creëren bij de chicane kort na het uitkomen van de tunnel in Monaco. Sergio Pérez en Nico Rosberg crashten hier zwaar. De FIA wil de kraan verwijderen van zijn huidige plek.

Door geleerde lessen na hevige crashes van Karl Wendlinger en Jenson Button werd al meer ruimte gemaakt. De autosportbond koos er toen voor de kraan naar achteren te verplaatsen, nu wordt zelfs de keuze gemaakt de kraan anders te positioneren.

De positie van de kraan bevindt zich op dit moment voor een rij bomen, maar door die kraan te verplaatsen kan zo’n twintig meter extra uitloopzone worden gewonnen. Ook de positie van de camera voor tv-registratie schuift dan op, meldt journalist Adam Cooper op zijn blog.

De autosportbond van Monaco ziet de kraan liever niet verplaats worden, maar daar stelt de FIA als argument tegenover dat crashes in trainingen op die positie vrijwel altijd een rode vlag opleveren, terwijl de safetycar vaak de races moet neutraliseren.

De FIA overwoog zelfs de kraan direct te laten verplaatsen na het ongeval van Pérez tijdens de kwalificatie, maar het bepalen van de nieuwe positie van de vangrail en bandenstapel bleek te moeilijk gezien de schaarse tijd die beschikbaar was.