TAG Heuer stopt na dit seizoen met de sponsoring van McLaren. De fabrikant van luxueuze horloges maakt de overstap naar Red Bull Racing, meldt Formule 1-verslaggever Adam Cooper.

De sponsorovereenkomst tussen McLaren en TAG Heuer is al dertig jaar oud. “Ons partnerschap was een van de succesvolste en langdurigste in de geschiedenis van de sport”, zegt een woordvoerder van McLaren. “Daarom kondigen we ons afscheid met dankbaarheid aan. Beide partijen kijken tevreden terug.”

TAG Heuer-CEO Jean-Claude Biver bevestigt aan het Zwitserse tijdschrift L’Hebdo dat zijn merk volgend jaar Red Bull sponsort. “We hebben de deal net getekend”, zegt hij. “Het is een jong, dynamisch en gedreven team, dat perfect bij onze strategie past.”

De McLaren-woordvoerder wijst er op dat de Britse renstal blijft samenwerken met het moederbedrijf van TAG Heuer, luxegoederen-conglomeraat Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH). In september sloot McLaren een sponsorovereenkomst met champagnemerk Chandon, dat ook onderdeel is van LVMH.

Titelsponsor

Daar blijft het voor McLaren wel zo’n beetje bij wat betreft goed nieuws op sponsorgebied. Vorig jaar vertrok trouwe sponsor Hugo Boss naar Mercedes, en McLaren zit alweer bijna twee jaar zonder titelsponsor. CEO Ron Dennis en teambaas Eric Boullier relativeerden voorafgaand aan het seizoen nog het belang van zo’n grote geldschieter. Titelsponsors zouden ‘niet meer van deze tijd’ zijn.

Desalniettemin zijn er signalen dat het McLaren financieel niet bijzonder voor de wind gaat. Het eerste jaar met motorpartner Honda verloopt dramatisch, McLaren staat negende in het WK. Boullier erkende in september dat het team daarvan de financiële gevolgen kan gaan voelen. Eerder deze maand kwam naar buiten dat moederbedrijf McLaren Group in 2014 een miljoenenverlies leed.