Het was de wedstrijd van het één tegen één-duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Maar het was ook de schaakwedstrijd tussen beide pitmuren die uiteindelijk in het voordeel van Mercedes werd beslist. Huisanalyst Ho-Pin Tung zag echter al in een vroeg stadium dat Hamilton de overhand had en Verstappen langzaamaan in een hoek dreef. “Zij hebben uitstekend geanticipeerd tijdens de race.”

Tung kent de Hungaroring goed, wat heet: “Ik heb er ooit nog een ruggenwervel gebroken tijdens de GP2-race wat min of meer het einde betekende van mijn F1 aspiraties. Het circuit is niet zo zwaar voor de banden zoals bijvoorbeeld Barcelona, je hebt vanuit de lay-out van het circuit er minder last van slijtage. Je hebt wel last van turbulentie van de auto’s om je heen, daardoor verlies je wel weer neerwaartse druk waardoor je banden sneller slijten.”

De openingsfase was voor Verstappen, hij hield de koppositie in handen en wist Hamilton ogenschijnlijk makkelijk voor te blijven. Kon Hamilton er niet langs of wachtte hij af?
“Maar je zag in een vroeg stadium al dat Hamilton in zijn Mercedes een stuk sneller was dan de Red Bull. Als je zo gemakkelijk binnen de twee seconden kan blijven volgen, dan heb je een veel snellere auto”, constateert Tung.

“Hamilton probeerde niet perse dichterbij te komen voor de eerste pitstop, hij hield het gat in stand om alles te sparen. Richting de eerste stop en vooral toen ze allebei binnen waren geweest en er een groter gat was, reed hij er meteen naar toe. Ook als hij door verkeer wat meer verloor, reed hij het gat naar Verstappen zo dicht. En toen de stops eenmaal geweest waren, ging hij pas echt voor track positie.”

Foto: Motorsport Images

Lees ook: Hamilton en Vettel geven zichzelf – en Verstappen – cijfers: ‘Een dikke 9 voor Max voor de laatste GP’s’

Probeer eens te beschrijven waarom de zet van Mercedes zo goed werkte?
“Er gaat nu veel aandacht uit naar de tweede stop van Hamilton. Maar als je gisteren even vergeet en de Hungaroring benadert als strateeg, kom je altijd uit op één stop. Maar het verloop van de race dwong Red Bull en Mercedes naar de tweede. Ze reden zolang dicht op elkaar en veel sneller dan ze aanvankelijk gepland hadden. Hamilton was agressiever om de druk erop te houden, Verstappen reed sneller om te pareren.”

“Hamilton kreeg het commando ‘Hammertime’ toen Verstappen naar binnen ging. Dat was puur om Verstappen onder druk te zetten, die moest hard pushen om Hamilton voor te blijven. In het begin van zijn stint werd hij daardoor gedwongen om veel van zijn banden te vragen, vergeet niet dat de eerste ronden cruciaal zijn voor de levensduur van de banden. En dat is iets dat je pas aan het einde merkt, Mercedes heeft daar goed op geanticipeerd. En ze hadden natuurlijk de luxe van een gratis pitsstop omdat het gat naar Leclerc op P3 zo groot was dat Hamilton sowieso weer voor hem op de baan zou komen. Mocht het niet werken, dan zouden ze alsnog P2 finishen.”

Foto: Motorsport Images

Lees ook: Rondje buitenlandse media: ‘Hamilton wint met Schumi-truc’ en ‘Ferrari nergens te vinden’

Heeft Red Bull tactisch gezien iets laten liggen?
“Als Verstappen die druk niet had gehad op deze manier, als hij meer had kunnen managen op het tempo dat hij goed achtte voor deze harde band, had hij hem uit kunnen rijden met een goede pace. Maar hij moest harder dan gepland en daar heeft Mercedes op ingespeeld. Dat kan ook alleen als je sneller bent en druk kunt zetten. Je zag ook wel aan Max Verstappen na de race dat er een soort van tevredenheid heerste, dit was het maximale.”

“Aan de leiding ga je nooit zo’n risico nemen, je geeft je track positie vrijwel nooit op. Dat zou vreemd zijn. Toen Hamilton voor de tweede keer naar binnen ging, reed Verstappen er voor dus kon Red Bull natuurlijk niet reageren in dezelfde ronde. De outlap van Hamilton was vervolgens zo snel dat hij aan het einde van sector 2 er virtueel al voor zat waardoor de optie om Verstappen naar binnen te halen min of meer weg was.”

“Later stoppen en eventueel switchen naar softs was ook onlogisch geweest. Verstappen had bovendien al geen nieuwe softs meer, kijkend naar het tempo van Vettel had dat een optie kunnen zijn. Maar  je weet ook niet hoelang Hamilton het vol kan houden, daar blijf je op zo’n moment naar kijken. Voor hetzelfde geld rijdt hij zijn banden ook af en haal je het alsnog.”