Een oud circuit in een nieuw jasje dat anno 2020 toekomstbestendig zal zijn. Dat is wat Circuit Zandvoort nastreeft voor de Dutch Grand Prix volgend jaar mei. De 20 Formule 1-auto’s zullen door volledig vernieuwde versies van de Hugenholtz-bocht, de Tarzan-bocht en de Arie Luyendyk-bocht rijden.

Er zijn de afgelopen tijd al meerdere details bekend geworden, maandag kwamen de hoofdrolspelers hun plannen verder toelichten. Jarno Zaffelli is de spil in dat proces, hij coördineert namens circuitbouwer DROMO de facelift van Zandvoort. “De opdracht was om het circuit oldskool te houden maar ook modern. Voor mij persoonlijk een droomopdracht. Hans Hugenholtz, de ontwerper van dit circuit en ook bijvoorbeeld het circuit van Suzuka, is in mijn ogen de eerste moderne ontwerper. Hij was een voorbeeld voor mij, en nu mag ik onder andere de bocht die zijn naam draagt onder handen nemen. Ik denk dat hij wel blij zou zijn met het resultaat straks.”

Lees ook: Zo moet het Circuit Zandvoort er uitzien voor de Dutch Grand Prix

De Hugenholtz-bocht nu, op origineel niveau zal straks 2,5 meter hoger komen te liggen. Foto: Andreas Terlaak.

Meerdere lijnen in Hugenholtz
De Hugenholtz-bocht is momenteel vrij krap maar dat is straks anders, legt Zaffelli uit. “Hij wordt breder. Onderin wordt hij iets vlakker en bovenin juist steiler en komt hij 2,5 meter boven het huidige niveau te liggen.” Jan Lammers, sportief directeur van de GP, ziet er een nieuw inhaalpunt. “Er zijn straks twee lijnen mogelijk. De onderste is korter, maar bovenin kun je harder. Ik denk dat de bocht straks in de kwalificatie meer dan een seconde rondetijd gaat schelen.” Die verschillende racelijnen worden ook mogelijk gemaakt door het gebruik van een speciaal soort asfalt dat moet zorgen voor minder marbles op de baan – deze vlokken rubber die van de banden af komen veroorzaken een vuile lijn en dus minder grip.

Naast ‘de Hugenholtz’ zijn er nog eens dertig punten waar het circuit gemoderniseerd wordt, zo ook de Tarzanbocht. Zandvoorts beroemde eerste bocht is straks twee meter breder en wordt voorzien van een smalle uitloopstrook, links van de grindbak. “Dat was een wens van de coureurs, die is uitgesproken tijdens een FIA-meeting. Zij achtten het zo veiliger in geval van remproblemen of andere pech”, aldus Zaffelli. “De instructie wordt straks dat als coureurs zich daar verremmen en op die strook terecht komen, ze helemaal rondom de grindbak moeten rijden. De bocht behoudt zijn onvergeeflijke karakter: als je tijdens het insturen de auto verliest, haal je die strook al niet meer en kom je in het grind terecht.”

Lees ook: In beeld: nieuwe F1-versie circuit Zandvoort krijgt langzaam vorm

Aan de binnenkant van de Tarzanbocht komt de uitgang van de pitlane te liggen. De coureurs komen dus niet voor de eerste bocht de baan op. “Uitkomen Tarzanbocht-bocht wordt nog eens twee meter verbreed, dan wordt het niet te krap richting Gerlach”, aldus Lammers. Twee andere asfaltstroken komen er bij de Mastersbocht, een gelijke opzet van een strook links waarbij de coureurs om de grindbak heen zullen moeten. Hetzelfde lot is verremmers beschoren die de Hans Ernst-bocht missen, ook zij zullen een asfaltstrook moeten nemen buiten de grindbak. “En die is echt niet sneller, daar valt niets te winnen. De hoek bij het opkomen van de baan is ook heel klein, daar zit geen voordeel. Ook dit was een wens van de coureurs.” Nogmaals: fouten zullen worden afgestraft op Zandvoort.

De Tarzan-bocht is onder constructie, links van de grindbak komt een uitloopstrook te liggen.. Foto: Andreas Terlaak

Er blijven ondertussen ook enkele elementen van het circuit intact. Zo blijft de Rob Slotemaker-bocht hetzelfde. Het Scheivlak (Lammers: “Onze Eau Rouge”) en zijn genadeloze steile grindbak blijven onaangetast.

Pronkstuk is natuurlijk de Arie Luyendyk-bocht, een idee dat eigenlijk spontaan is ontstaan. De FIA opteerde tijdens het eerste bezoek in 2017 voor een langer recht stuk, maar verlengen richting het dorp van Zandvoort zat er simpelweg niet in.

Toen Charlie Whiting in 2018 op bezoek kwam, zei hij al meteen van de grindbakken af te willen in de laatste bocht. “Hij wilde een vangrail, meteen op de baan om de impact te verkleinen”, vertelt directeur Robert van Overdijk.  “Toen kwam track manager Niek Oude Luttikhuis met de suggestie er een bocht met banking van te maken”, doelt hij op een kombocht met een flinke hellingsgraad. “Iedereen was eigenlijk meteen enthousiast, dat sluit natuurlijk fantastisch aan bij de naam Arie Luyendyk. Toen zijn we op zoek naar expertise gegaan en die vonden we bij DROMO.”

Lees ook: Column Jacques Villeneuve: ‘Weg met DRS, Max in kampioensvorm en Red Bull klaar voor 2020’

Anders dan Amerikaanse kombochten
Ondanks dat er vrij snel gerefereerd werd aan het bandendrama van Indianapolis in 2005, waar de Michelins van toen niet bestand waren tegen de banking, was de Formule 1’s huidige bandenleverancier Pirelli te spreken over het plan. “Maar de bocht in Indianapolis is ook wezenlijk anders”, stipt Zaffelli van DROMO nog aan. “De Luyendyk-bocht progressief gebankt, ovals in Amerika zijn vooral steil zonder verschillen.” Zaffelli liet zich inspireren door enkele banen in Europa met een banking zoals Brooklands (Engeland) en de beroemdste kombocht in Europa: Monza. Daardoor zijn er in de Luyendyk-bocht straks net als in de Hugenholtz  meerdere racelijnen mogelijk, wat close racing zou moeten bevorderen.

“Dit wordt het mooiste en meest uitdagende circuit van Europa. En daarna misschien wel de wereld”, zegt de eeuwige optimist Jan Lammers. “Teams en coureurs zullen tot het uiterste worden uitgedaagd wat betreft de afstelling van hun auto. Er zijn twee kombochten: links- en rechtom, en daarnaast is er een recht stuk en zijn er meerdere typen bochten. Zie daar maar eens het juiste compromis voor te vinden. Reken maar dat de topcoureurs straks druk aan het simuleren zijn, Lewis en Max zijn echt wel al aan het oefenen.” Nou, de uitdaging ligt er, heren. Half februari moet het circuit af zijn.