Niet alleen talenten zijn welkom bij de talententest op Silverstone. Door de bandencrisis die tijdens de Britse Grand Prix is ontstaan, heeft de FIA besloten dat ook reguliere Formule 1-coureurs welkom zijn.

Toestemming van de World Motor Sport Council (WMSC) lijkt een formaliteit te zijn. Er is nog wel onduidelijkheid over de uitvoering en mogelijkheden van de racecoureurs. Zo hebben de reguliere coureurs alleen toestemming om werkzaamheden met de banden uit te voeren, en niet met nieuwe onderdelen aan boord van hun auto. Vraag is hoe dit gecontroleerd gaat worden.

Een ding is zeker: Mercedes is niet van de partij. De test, die van 17 tot en met 19 juli duurt, is nu geen talententest meer, maar de Duitse renstal stemt er mee in om zijn straf uit te zitten voor de beruchte geheime bandentest in Barcelona.

De FIA wil nog een regel wijzigen, namelijk dat er meer ruimte is voor Pirelli om zijn rubber aan te passen. Ook dat lijkt een formaliteit te zijn, aangezien de teams het daar unaniem over eens moeten zijn. De grootste tegenstanders hiervan waren, voor de Britse Grand Prix werden verreden, Force India, Lotus en Ferrari. Zij lijken nu overstag te gaan.

Ook wil de internationale autosportfederatie dat het in het vervolg zelf in kan grijpen als dit soort situaties zich weer voordoen. “Ons doel is het garanderen van de veiligheid in de F1”, stelt FIA-president Jean Todt. “De incidenten op Silverstone zorgen voor een onveilig gevoel bij de coureurs. Daarom hebben we besloten om van de talententest een reguliere test te maken zodat teams en coureurs de bandenproblemen van afgelopen weekend kunnen oplossen. Het is passend om dit te doen op het circuit waar de problemen zich voordeden.”

Dit lijkt slecht nieuws te zijn voor Robin Frijns, die in ieder geval twee dagen zou testen voor Sauber. Vraag is nu hoeveel ruimte er voor hem overblijft.

Brazilië

Ook ligt er een extra bandentest na de Grand Prix van Brazilië in het verschiet. De FIA wil Pirelli voortaan meer helpen wanneer er problemen voordoen. Het voorstel wordt woensdag behandeld door de Sporting Workin Committee, schrijft Autosport. “Jean Todt had een paar goede ideeën om dat mogelijk te maken”, zegt Pirelli’s autosportdirecteur, Paul Hembery. 

“We opperden het idee om dit gelijk na de laatste race te doen zodat we de laatste vragen kunnen beantwoorden. Natuurlijk veranderen de auto’s volgend jaar nogal wat, maar die van dit jaar gaan erg snel. We kunnen de banden het meest op de proef stellen met de huidige wagens.”

Niet elk team hoeft aanwezig te zijn, al is volgens Hembery iedereen welkom. “We zitten nu nog in een voorbereidende fase en hebben niet elk team nodig bij de test. Al zullen we natuurlijk banden leveren voor elk team dat mee wil doen. Toch zullen we per team een verschillend programma hebben. We willen dat deze banden veel in de buurt komen van degene die we tijdens de wintertests zullen gebruiken.”

En daarmee lijkt gelijk de eerste hint te zijn gegeven dat Pirelli ook volgend jaar de bandenleverancier van de Formule 1 is.