Een F1-pitstop is in een flits voorbij, maar wat gebeurt er precies? Wat wij zien van de F1-pitstops is slechts een klein onderdeel. Achter de schermen is de crew al maanden bezig met de optimalisatie van het pitstopproces. In dit artikel vertellen we wat daar allemaal bij komt kijken.
Waarom maakt een coureur een pitstop?
Tijdens een Grand Prix moet elke coureur minstens één keer van bandencompound wisselen. Dit wordt meestal gedaan tijdens een pitstop. Een coureur rijdt dan de pitstraat in en hier voert het team verschillende handelingen uit om de prestaties van de auto te optimaliseren. Zo wisselen ze de banden en bij schade worden er eventueel kleine reparaties uitgevoerd. Teams mogen deze handelingen ook verrichten als er bijvoorbeeld met een rode vlag wordt gezwaaid en de race tijdelijk wordt stilgelegd.
Timing van een pitstop
In overleg met de strategisch engineer krijgt de coureur “box, box, box” te horen, als hij de pitstraat in moet rijden. Afhankelijk van het circuit geldt in de pitstraat een maximale snelheid tussen de 60 en 80 kilometer per uur.
Samenwerking crew F1-team
Bij een F1-pitstop draait alles om precisie en perfecte samenwerking. De crew, meestal bestaande uit achttien personen, heeft verschillende taken zoals het verwisselen van banden of het liften van de auto. Dit lijken kleine taken, maar als een van de crewleden een misstap maakt, kan dat al snel tijd kosten.
Misschien is het je opgevallen dat de crew tijdens de race niet in de pitstraat te zien is. De teams bevinden zich in de pitbox en komen naar buiten als een coureur (of beiden) een pitstop gaat maken. Het komt ook wel eens voor dat teams als schijnbeweging naar buiten gaan. Het lijkt dan alsof ze een coureur naar binnen halen, maar uiteindelijk laten ze hem toch doorrijden. Dit doen ze om concurrerende teams af te leiden.
De planning & strategie tijdens F1-pitstops
Een doordachte strategie is cruciaal om tijd te winnen tijdens een pitstop, maar er is ook kans om tijd te verliezen. Maanden voor de race gaan strategen om de tafel om het strijdplan op te stellen. Een enorme hoeveelheid data over bijvoorbeeld de auto, het circuit, weersomstandigheden en de concurrentie wordt geanalyseerd om de strategie te bepalen.
Undercut & overcut
Misschien heb je strategische termen als ‘undercut’ en ‘overcut’ wel eens voorbij horen komen. Dit zijn twee van de vele strategieën die F1-teams in overweging nemen. Een undercut houdt in dat een coureur eerder een pitstop maakt dan de concurrenten. Hierdoor kan een coureur profiteren van een lege baan en verse banden, waardoor hij hoopt tijd te winnen op de concurrent. Een voorbeeld van een effectieve undercut zagen we in Bahrein, in een duel tussen Verstappen en Hamilton.
Een tegengestelde strategie is de overcut. Hierbij wordt er gekozen om een pitstop later te maken en rijdt de coureur langer door terwijl anderen stoppen. Deze tactiek wordt minder vaak gebruikt, omdat het alleen effectief is op circuits waarbij inhalen lastig is of waar meer kans is op een safety car.
Hoe lang mag een F1-pitstop duren?
Gemiddeld duurt een pitstop tussen de twee en drie seconden. Er is geen maximale tijdsduur voor een pitstop, maar in 2021 werd wel gesproken over regels met betrekking tot een minimale tijdsduur. De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) vreesde dat teams door steeds snellere pitstops de veiligheid uit het oog zouden verliezen. Volgens de nieuwe regel zouden pitstops dan niet sneller mogen zijn dan twee seconden. Maar omdat meerdere F1-teams hier commentaar op hadden, is deze regel nog niet geïmplementeerd.
De snelste pitstop in de Formule 1 ooit
In het verleden hebben enkele ongekend snelle F1-pitstops plaatsgevonden. Op dit moment ligt het record in handen van team McLaren, die tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023 een pitstop van 1,80 seconden realiseerde.
Het record van de langzaamste pitstop ooit staat op de naam van Valtteri Bottas. Na een volledig mislukte pitstop had Mercedes twee dagen nodig om het rechter voorwiel van de auto te verwijderen. Geen record om trots op de zijn dus.