De stewards hebben Max Verstappen een boete van 50.000 euro gegeven voor het breken van de parc fermé-regels. De Nederlander moest uitleg geven nadat op beelden te zien was dat hij de Mercedes van Lewis Hamilton aanraakte na de kwalificatie.

Dat was in strijd met de parc fermé-regels, omdat alleen de FIA de auto’s dan nog mag aanraken bij de tests die zij na afloop uitvoeren om te kijken of de auto’s aan de regels voldoen. Omdat hij die regels brak, moest Verstappen zaterdag voor VT2 tekst en uitleg komen geven bij de stewards. Samen met Jonathan Wheatley, de sportief directeur van Red Bull, meldde de Nederlander zich om 13:30 uur Nederlandse tijd.

Lees ook: Horner zou straf voor Verstappen niet begrijpen: ‘Hebben dit vaker gezien’

Fikse boete

Na dat gesprek hebben de stewards besloten om Verstappen te bestraffen voor het voorval. De Nederlander heeft een geldboete van 50.000 euro ontvangen. Hij komt er verder dus zonder een grid- of tijdstraf vanaf. Als reden voor de straf geven de stewards aan dat het weliswaar ‘een gewoonte onder coureurs is geworden’ elkaars auto te inspecteren en er daarom niet stelselmatig tegen wordt opgetreden, maar aanraken alsnog tegen de parc fermé-regels is.

De reden hierachter is dat het in theorie schadelijk kan zijn, al hebben de stewards geconcludeerd dat Verstappen de achtervleugel ‘niet met zoveel kracht aanraakte’ dat hij er effect op had. Pikant is wel dat de achtervleugel van Hamiltons auto nu ook al bij de FIA onderwerp van gesprek was. Verstappen raakte deze aan terwijl er niet veel later een onderzoek naar werd ingesteld. Verstappens actie had de loop van dat onderzoek mogelijk kunnen beïnvloeden.

Verstappen was nieuwsgierig

Wat verder nog opvalt, is dat Verstappen zelf ook bij de stewards heeft aangehaald dat coureurs elkaars auto’s geregeld inspecteren. Verstappen stelde daarbij tevens dat Mercedes’ achtervleugel een veelbesproken onderdeel is binnen het team van Red Bull. Vandaar ook zijn nieuwsgierigheid.

Op beelden heeft de FIA gezien dat Verstappen de achtervleugel twee keer aanraakte, onderop aan de achterkant van de vleugel en in het gat tussen het DRS-paneel en het paneel eronder. Hij heeft het daadwerkelijke systeem dat de openklapbare achtervleugel bedient daarbij niet aangeraakt.

Hamilton

Niet lang daarna kwam de FIA met het verdict over de DRS-zaak van Lewis Hamilton. De Brit is uit de kwalificatie geschrapt omdat de opening van zijn achtervleugel te groot was, hij zal de sprintkwalificatie vanuit de pits moeten beginnen of zelfs vanuit de pits. De sprintrace begint om 20.30 uur Nederlandse tijd.

Lees ook: Hamilton geschrapt uit kwalificatie na overtreden technische regels DRS

FORMULE 1 Magazine nr. 16 ligt nu de winkel. Online bestellen kan hier. Gebruik code GRATIS voor gratis verzending.