Renault-teambaas Cyril Abiteboul vindt dat de Formule 1-auto’s op dieet moeten: volgens de Fransman zijn ze nu, zeker in de race, te zwaar en maakt dat ze ook te traag.

Daarnaast is het maar een gekke situatie, zo vertelt Abiteboul aan Auto, Motor und Sport: teams zetten alle zeilen bij om alle onderdelen zo licht mogelijk te maken, slijpen alles fijn om elke mogelijke gram te besparen, maar door regelwijzigingen worden de auto’s toch steeds zwaarder.

Renault-topman Abiteboul.

Een kwalijke zaak, vindt Abiteboul: “Want het maakt de auto’s langzaam in de race, en daardoor maken coureurs ook geen fouten meer. Zelfs niet op een lastig stratencircuit als Singapore. Dat maakt de races ook saai voor de fans. In de jaren negentig en begin 2000 hadden de coureurs het duidelijk een stuk zwaarder met juist lichtere auto’s. Ze moesten er toen veel meer mee vechten.”

Volgens Abiteboul is dit iets waar de Formule 1 mee moet uitkijken, want de sport moet volgens hem sowieso ‘oppassen omdat de interesse voor de Formule 1 achteruit gaat’. Duidelijk een gewichtige zaak dus volgens de Fransman, met het gewicht van de bolides dat sinds de introductie van de hybride turbomotoren in 2014 enorm is toegenomen.

Smallere auto’s, minder dikke banden en lichtere motoren: in 2013 lag het minimumgewicht 91 kilo lager dan nu.

Het jaar daarvoor, in 2013 wogen ze inclusief coureur 642 kilo. In 2014 ging dat naar 690. Inmiddels ligt het gewicht op 733 – en aan het begin van een race kan daar ook nog 105 kilo brandstof bij worden opgeteld. In 2018 gaat het, nog altijd inclusief coureur, naar 740. Met ingang van volgend jaar wordt dan wel een vast gewicht van 80 kilo voor de coureur gerekend. Coureurs die daar niet aan komen, krijgen extra ballast mee.

Dat de auto’s zoals Abiteboul aanhaalt vergeleken met tien, twintig jaar geleden met overgewicht kampen, is evident. Begin deze eeuw lag het minimumgewicht net boven de 600 kilo, voor de eeuwwisseling lag het er zelfs onder.

In 2006 hadden de Renault Formule 1-bolides een minimumgewicht tussen de 600 en 605 kilo.