De Strategy Group zou nadenken over een plan om het gewicht van de coureur los te koppelen van dat van de auto. Dit om zwaardere coureurs tegemoet te komen.

Vanwege de introductie van de halo gaat het minimumgewicht van een bolide inclusief coureur dit seizoen omhoog van 728 naar 733. Een toename van vijf kilo, al is de verwachting dat de halo (inclusief installatie) zo’n tien tot veertien kilo zal wegen.

Een aantal teams had er in 2017 al moeite mee op het minimum van 728 inclusief coureur te zitten – wat uiteraard altijd het doel is – hetgeen betekent dat dit voor dit jaar helemaal een probleem wordt. Zeker als zo’n team ook nog eens een grotere en zwaardere coureur in dienst heeft.

Om te voorkomen dat grotere en zwaardere coureurs te veel nadeel ondervinden, zou de Strategy Group nu overwegen het gewicht van de coureur te scheiden van dat van de auto, zo meldt F1 Fanatic.

Het meewegen van coureurs is sinds de introductie van de hybride V6-turbokrachtbronnen in 2014 niet onomstreden. Hoewel dit al decennia een gewone praktijk is in de Formule 1, hadden veel teams in 2014 moeite binnen de gewichtslimiet te blijven. Dit betekende dat veel coureurs flink op dieet gingen en soms extreme maatregelen namen om af te vallen. Dat kwam de regelgever FIA – een groot voorstander van verkeersveiligheid – destijds op kritiek te staan dat het niet verantwoord en zelfs onveilig zou zijn.

Verschil moet er zijn: kleinere coureurs hebben doorgaans een gewichtsvoordeel op grotere coureurs.