Alfa Romeo komt volgend jaar definitief niet terug in de Formule 1, ook niet als sponsor van een ander team. Hoewel het merk langere tijd de opties openhield, gaat Alfa Romeo nu toch echt afscheid nemen van de sport. De CEO legt uit waarom.

Dat Alfa Romeo stopt als teamnaam was al langer bekend. De samenwerking met Sauber kwam dit jaar ten einde. In 2024 zal dat team met een andere naam op de grid staan, naar alle waarschijnlijkheid met een variatie op ‘Sauber’. Maar Alfa Romeo als merk was nog niet helemaal klaar met de Formule 1. Eerder in het jaar kondigde het merk al aan op zoek te gaan naar andere manieren om betrokken te blijven, bijvoorbeeld als titelsponsor. 

Volg FORMULE1.nl op Whatsapp

FORMULE 1 Magazine is nu ook te volgen via een eigen WhatsApp-kanaal. Volg ons en we nemen je voor, tijdens en na een Grand Prix mee in de paddock en op de grid! Bij ons sta je op pole voor nieuws, video's en achtergronden over Formule 1 en Max Verstappen! 🏎️

Enige tijd hing een samenwerking met Haas in de lucht. De Amerikaanse renstal en het Italiaanse merk zouden spreken over een deal als titelsponsor. Maar ook dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat was een keuze vanuit Alfa Romeo zelf, zo vertelt CEO Jean-Philippe Imperato aan Ouest France. 

“Wilden we dezelfde ervaring nog eens herhalen met dezelfde omstandigheden, door nogmaals een teamsponsor te zijn, maar dan voor twee keer zoveel geld? Nee. Dat zou niets nieuws brengen voor ons. Ik moest dat geld investeren in het ontwikkelen van onze eigen producten. Sponsor worden van een nieuw team maar beginnen met hetzelfde verhaal, dat zou nergens op slaan.”

Andere competities

Toch blijft Imperato wel geïnteresseerd in motorsport. Volgens hem ligt er wel een rol weggelegd voor Alfa Romeo in andere competities, zoals bijvoorbeeld het World Endurance Championship. Maar dan moet dat wel met bepaalde voorwaarden. “Als we dat gaan doen, dan wil ik dat niet als sponsor, maar als eigenaar doen”, verklaart Imperato. “En dan ook voor langere tijd. Dat zouden we dan minstens drie seizoenen lang doen, met een of twee seizoenen aan voorbereiding.”

“Het economische plaatje heeft me nog niet helemaal overtuigd”, vervolgt Imperato. “Ik wil het bedrijf niet een risico laten nemen waardoor het financieel verlies draait. Er is een gevaar met endurance racen dat je uitgaven toenemen. Maar ik wil zeker wel iets gaan doen. Zodra we ontdekken wat kan werken, dan kondigen we dat programma aan.”

Bekijk hier alvast de volledige F1-kalender voor 2024


Niet één, maar twee edities om 2023 mee af te sluiten: naast het dubbeldikke ‘Jaar van Max’ (132 pagina’s) van FORMULE 1 Magazine ligt nu ook het FORMULE 1 Jaaroverzicht 2023 in de winkel (of bij je thuis als abonnee). Het blad is ook digitaal te lezen en te bestellen, met gratis bezorging in heel Nederland. Herbeleef het seizoen 2023 met ons Jaaroverzicht! Daarin onder andere:

  • Tom Coronel analyseert 2023: Weg met de oude garde!
  • Analyse: Alle tien teams langs de meetlat
  • De beste themaverhalen van alle 22 Grands Prix
  • Race-analyses door Coronel en Bleekemolen
  • Technisch jaaroverzicht: de opkomst van Aston Martin en McLaren
  • Alle cijfers van 2023 (en de eeuwige statistieken!)
  • Onderscheidende fotografie: het mooiste beeld van een fraai jaar
  • En nog veel meer!