Het is het doembeeld waar in Nederlander door critici van de Grote Prijs op Zandvoort naar wordt gewezen: de verkeerschaos vorig jaar bij de Grand Prix van Frankrijk op Paul Ricard. Voormalig McLaren-teambaas Eric Boullier moet dit jaar bij de Franse Grand Prix-organisatie voor oplossingen zorgen. “Jan Lammers mag me bellen als hij het over het verkeer bij de Nederlandse Grand Prix wil hebben.”

“Ja”, lacht Boullier als FORMULE 1 hem vraagt of hij wel eens op Zandvoort is geweest. “Bij de A1GP. De enige manier om toen snel weg te komen, was met de helikopter!”

Hij grapt, maar het was vorig jaar in Frankrijk rondom Paul Ricard niet veel anders. Ook het Franse circuit telt weinig toegangswegen, wat zich vertaalde in kilometerslange files. Voor het over die fileproblematiek te hebben, wil Boullier één ding benadrukken: “Er was ook veel lof voor de Franse Grand Prix, hij werd zelfs als één van de beste Europese races aangewezen.”

Toch draait ook Boullier er niet omheen: “Er was ook een punt van kritiek, eigenlijk het enige punt van kritiek, maar dat was natuurlijk veelbesproken: de mobiliteit”, doelt hij op de verkeerssituatie. “Een negatief punt waar sindsdien hard aan is en wordt gewerkt.”

Lees ook: Weblog: de Grand Prix komt naar Zandvoort en daar mag heel Nederland, ook Assen, trots op zijn

Simulaties, AI en apps
De aanpak is 21e-eeuws. “We werken met experts op het gebied van mobiliteit – Citec, een Zwitsers bedrijf. Aan de hand van computersimulaties en zelfs kunstmatige intelligentie hebben zij van alles doorgerekend wat verkeersstromen betreft. Ze hebben veel ervaring met grote events en het gebruik van data is hierbij heel handig.”

Eric Boullier.

Boullier stipt aan dat er qua wegen naar het circuit – net als in Zandvoort – weinig te doen valt. Die liggen er nu eenmaal bij zoals ze er bij liggen. “Maar we kunnen de traffic flow wel verbeteren. Dat is waar we vooral naar kijken. We willen de verkeersstroom met de factor drie verbeteren. Daarbij kijken we ook naar alternatieve oplossingen.”

Met de trein gaan is, in tegenstelling tot Zandvoort, geen oplossing. “Want Paul Ricard heeft geen treinstation.” Maar andere alternatieven zijn erg zeker: “We hebben initiatieven zoals park & ride, dat mensen in Le Castellet of La Ciotat parkeren en van daar met een bus met een gegarandeerde aanrijtijd van 45 minuten door gaan naar circuit. Daarnaast stellen we de speciale rijbaan voor de Formule 1 open voor dat soort bussen. En we werken met Waze, van de verkeers-app. Daar zit een toegewijd team voor het verkeer rondom de Grand Prix, om ervoor te zorgen dat mensen de best mogelijke route-informatie krijgen.”

‘Jan mag me bellen’
Ideeën genoeg dus. Heeft Zandvoort al aangeklopt om er eens over te spreken? Boullier schudt zijn hoofd. “Maar ik ken Jan Lammers goed, van vroeger, hij mag me altijd bellen om het over het verkeer rondom de Grand Prix te hebben.”

Lees ook: Gemeente wil 4 miljoen in bereikbaarheid Circuit Zandvoort steken voor GP van Nederland