De aanpak is 21e-eeuws. “We werken met experts op het gebied van mobiliteit – Citec, een Zwitsers bedrijf. Aan de hand van computersimulaties en zelfs kunstmatige intelligentie hebben zij van alles doorgerekend wat verkeersstromen betreft. Ze hebben veel ervaring met grote events en het gebruik van data is hierbij heel handig.” Boullier stipt aan dat er qua wegen naar het circuit – net als in Zandvoort – weinig te doen valt. Die liggen er nu eenmaal bij zoals ze er bij liggen. “Maar we kunnen de traffic flow wel verbeteren. Dat is waar we vooral naar kijken. We willen de verkeersstroom met de factor drie verbeteren. Daarbij kijken we ook naar alternatieve oplossingen.” Met de trein gaan is, in tegenstelling tot Zandvoort, geen oplossing. “Want Paul Ricard heeft geen treinstation.” Maar andere alternatieven zijn erg zeker: “We hebben initiatieven zoals park & ride, dat mensen in Le Castellet of La Ciotat parkeren en van daar met een bus met een gegarandeerde aanrijtijd van 45 minuten door gaan naar circuit. Daarnaast stellen we de speciale rijbaan voor de Formule 1 open voor dat soort bussen. En we werken met Waze, van de verkeers-app. Daar zit een toegewijd team voor het verkeer rondom de Grand Prix, om ervoor te zorgen dat mensen de best mogelijke route-informatie krijgen.” ‘Jan mag me bellen’
Ideeën genoeg dus. Heeft Zandvoort al aangeklopt om er eens over te spreken? Boullier schudt zijn hoofd. “Maar ik ken Jan Lammers goed, van vroeger, hij mag me altijd bellen om het over het verkeer rondom de Grand Prix te hebben.” Lees ook: Gemeente wil 4 miljoen in bereikbaarheid Circuit Zandvoort steken voor GP van Nederland