Na de race in Bakoe, zijn de radiorestricties weer ter discussie komen te staan. Grote namen als Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en Fernando Alonso zijn kritisch.

www.sutton-images.com Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 and Peter Bonnington (GBR) Mercedes AMG F1 Race Engineer at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 12 May 2016.

Hamilton met zijn race engineer Peter ‘Bono’ Bonnington, die hem in Bakoe niet over de radio mocht helpen.

Hamilton en Räikkönen werden daarbij tijdens de Grand Prix van Europa gefrustreerd door technische problemen die ze zelf achter het stuur op moesten lossen, zonder hulp van de pitmuur.

Mercedes-rijder Hamilton foeterde dat hij de situatie ‘belachelijk’ vond. “Ik weet niet wat ik moet doen”, riep hij. “Ik kijk elke vijf seconden naar mijn stuurtje maar kan de knop die verkeerd staat niet vinden.”

“Ik ga gewoon aan alle knoppen zitten”, riep een geïrriteerde Hamilton, die werd gesommeerd dat niet te doen. De Brit slaagde er niet in het probleem, een verkeerde motorinstelling, op te lossen, dat gebeurde uiteindelijk vanzelf.

Achter het stuur van Ferrari’s SF16-H diende Räikkönen aan wat knoppen te draaien om een mogelijk de kop op stekend elektronisch probleem te voorkomen, zo bericht Sky Sports F1.

De Fin wist niet wat hij moest doen, vroeg dit aan zijn team, maar kreeg als antwoord dat het dit niet mocht vertellen. Ook de vraag of het eenzelfde issue was als een race eerder, mocht Ferrari niet beantwoorden.

www.sutton-images.com Maurizio Arrivabene (ITA) Ferrari Team Principal on the Ferrari pit wall gantry at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Qualifying, Montreal, Canada, Saturday 11 June 2016.

Van de Ferrari-pitmuur hoefde Räikkönen vanwege de radiorestricties geen hulp te verwachten.

Onzin
Tegenover Sky Sports vertelt Räikkönen – in navolging van Hamilton eerder – niet happy te zijn met de radiorestricties, die al een tijdje gelden, maar voor dit jaar aangescherpt zijn: “Je moet toch wel ja of nee kunnen zeggen?”, herhaalt hij zijn klacht uit de race.

Räikkönens teamgenoot Sebastian Vettel vindt het verbod ‘eerlijk gezegd onzin’, terwijl McLarens Fernando Alonso vindt dat het ‘niet echt ergens op slaat’. “Want we rijden met auto’s die zo geavanceerd zijn als ruimteschepen.”

“Dat we daarbij geen informatie krijgen, maakt het soms moeilijk om te weten wat er met de auto aan de hand is en wat je eraan moet doen. Misschien kunnen we dit in de toekomst dus weer veranderen.”

Waar Hamilton zich na de race vooral over beklaagde, was dat zijn probleem ’technisch was en niets met rijden te maken had’, dus het volgens hem niet in strijd had moeten zijn met de radiobeperkingen.

Die beperkingen zelf, zijn volgens Hamilton echter ook niet logisch: “Deze auto’s zijn technisch zo gecompliceerd  dat ik echt niet begrijp waarom we wat dit soort zaken betreft geen hulp mogen krijgen van het team.”

“Ik had ook geen idee wat er mis was, dus wist ook niet wat ik moest doen. Het team kon me alleen vertellen dat er een knop verkeerd stond. Ik vroeg me de hele tijd af of ik nou wat verkeerd had gedaan, maar dat had ik niet.”