*

Een kijkje in de collectie van Fernando Alonso

Marijn Sourbron

Marijn Sourbron

7 december 2019 13:00

Een kijkje in de collectie van Fernando Alonso
Marijn Sourbron

Vergeet het Circuit de Barcelona-Catalunya. De plek die je als Formule 1-fan in Spanje moet bezoeken, bevindt zich in Oviedo. Daar, in zijn geboorteplaats, staat sinds 2015 het Museo y Circuito Fernando Alonso, met zestien van zijn Formule 1-wagens. Een kijkje in de collectie van Fernando Alonso, een ware schatkamer.

“Het idee voor een Alonso-museum ontstond in 2005”, vertelt Cristina Vergara, een van de medewerkers van het museum van Oviedo’s trots. “Fernando kreeg de Renault R25 cadeau voor het behalen van zijn eerste wereldtitel. Sindsdien heeft hij een clausule in elk contract dat hij na het seizoen een van de wagens mag houden.”

Lees ook: ‘Liberty Media vroeg Red Bull om zitje voor Alonso’

Zeventien seizoenen reed Alonso in de koningsklasse van de autosport en dus verwacht je zeventien authentieke F1-bolides in het museum. Een kijkje in de collectie van Fernando Alonso leert ons dat er maar 16 wagens staan. “Dat zou inderdaad het geval moeten zijn, maar er ontbreekt nog één wagen: de McLaren MCL32 uit 2017.” Die wordt in de toekomst aan de collectie toegevoegd, wanneer is nog onduidelijk.

Als ‘goedmakertje’ vind je echter nog wat meer speelgoed uit Alonso’s lange carrière, zoals de Toyota’s waarmee Alonso met zijn teamgenoten de 24 Uur van Le Mans won, de Indycar van zijn spectaculaire ‘500’-debuut in 2017 en een hele ‘helmenmuur’. Kijk mee!

Een kijkje in de collectie van Fernando Alonso's eerste Formule 1-wagens.

De Minardi PS01 waarin Alonso zijn Formule 1-debuut maakte en de bolides uit zijn eerste Renault-jaren ontbreken uiteraard niet.

Een overzicht van de grote zaal.

Een prominente plek is er voor de Renaults waarmee Alonso zijn (eveneens vertoonde) wereldbekers won. De Ferrari’s waarmee hij jarenlang reed, behoren ook tot de pronkstukken.

Fernando Alonso's winnende Le Mans-wagen in 'post-race modus'.

De Toyota TS050 waarmee Alonso in 2018 met Sébastien Buémi en Kazuki Nakajima Le Mans won, staat er in ‘post-racemodus’. “Hij is niet gewassen. Om de echtheid te bewaren is hij gewaxt, dan blijft alle stof en vuil erop.”

Fernando Alonso's 'helmenmuur'.

Alonso was nooit vies van een ‘helmet swap’ en heeft een flinke collectie aan hoofddeksels van zijn collega’s opgebouwd. Herken jij ze allemaal?

Ook de helm van Max Verstappen is terug te vinden in de collectie van Fernando Alonso.

Een helm die wel eens een waardevol museumstuk kan worden: die van Max Verstappen uit debuutjaar 2015. Pal er naast hangt overigens ook een bijzondere helm…

Een kijkje in de laatste ruimte van de collectie: De bolide waarmee Fernando Alonso in 2017 zijn debuut maakte in de Indy 500.

Alonso goes Indy… De Spanjaard maakte in 2017 indruk bij zijn oval-debuut met Andretti Autosport en McLaren. Een terugkeer in 2019 bracht geen succes – en (nog?) geen auto naar het museum..

Bij een kijkje in de collectie zie je zelfs de karts waarmee Fernando Alonso zijn autosportcarrière begon.

Een aantal van Alonso’s eerste karts maken ook onderdeel uit van de collectie.

Lees ook: Vandoorne: ‘Alonso kreeg altijd alles wat hij wilde bij McLaren’

In FORMULE 1 nr. 18 lees je de complete reportage van het bezoek aan Alonso’s schatkamer vol bijzondere bolides en andere mooie museumstukken. Verder lees je in ons nieuwste magazine alles over het eind van het afgelopen seizoen, een uitgebreide update over Zandvoort, een gastcolumn van Mark Webber en deelt Olav Mol cijfers uit aan de coureurs. FORMULE 1 nr. 18 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen.