De FIA en Formule 1-eigenaar Liberty Media willen in 2019 ‘proefdraaien’ met een budget cap voor Formule 1-teams. Het zou daarbij puur om een limiet op de uitgaven gaan, met enkele uitzonderingen. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

Volgens de Duitse publicatie willen Formule 1-exploitant Liberty Media en de FIA als regelgever eerst een jaar proefdraaien om te zien of een budget cap überhaupt haalbaar is in de Formule 1. Er zou daarbij voor 2019 gekozen zijn.

De kern van de budget cap is, uiteraard, een bovengrens aan de uitgaven die teams mogen doen. In tegenstelling tot eerder gedacht – en gevreesd door teams – worden er geen restricties geplaatst op het aantal personeelsleden en evenmin op het aantal onderdelen dat ze mogen produceren.

FIA-president Jean Todt en Liberty Media-topman Chase Carey.

Hoe hoog de bovengrens wordt, is nog niet duidelijk. Volgens Auto, Motor und Sport zouden de topteams op een bedrag van tweehonderd miljoen euro hopen, maar wil Liberty Media de uitgaven per seizoen (gefaseerd) terugbrengen naar honderdvijftig of honderd miljoen euro.

Onder dat bedrag vallen dan alle uitgaven, behalve de salarissen voor de coureurs en kopstukken van het team, terwijl marketinguitgaven eveneens buiten schot zouden blijven. De Formule 1 zou bij elk team een onafhankelijke door de FIA geplaatste boekhouder willen neerzetten om op naleving toe te zien.

Het overschrijden van de budget cap zou in proefjaar 2019 nog straffeloos kunnen gebeuren. De verwachting is dat de FIA en Liberty Media begin volgende week meer bekendmaken over deze plannen, waaronder hoe de sportieve en technische regels bij de budget cap moeten aansluiten.

Behalve dat er werk wordt gemaakt van kostenbesparing, wil Liberty Media als uitbater van de Formule 1 ook de uitbetalingen uit de sport aan de teams eerlijker verdelen. Tevens wordt er gewerkt aan een nieuwe motorformule, hetgeen allemaal niet zonder slag of stoot gaat.