De intentie van de nieuwe eigenaar Liberty Media om de kosten in de Formule 1 te reduceren en het geld eerlijker te verdelen, klinken Force India’s Vijay Mallya ‘als muziek in de oren’. Ook Saubers Monisha Kaltenborn is positief over deze plannen.

Force India en Sauber horen bij de ‘kleine jongens’ in de Formule 1 omdat ze met beperkte budgetten werken en geen fabrieksrelaties met een autofabrikant hebben. De twee teams staan ook te boek als voorvechters voor de belangen van de kleintjes, tot klachten bij de EU aan toe.

Dat er met Liberty Media, na jaren onder CVC Capital en Bernie Ecclestone, een nieuwe uitbater is die serieus werk lijkt te willen maken van een budget cap en ook de bonusuitbetalingen aan de grote teams wil korten of dit geld anderzijds herverdelen, doet Force India en Sauber dan ook goed.

“De plannen van Liberty Media klinken me als muziek in de oren”, vertelt Force India-eigenaar en teambaas Vijay Mallya aan Autosport. “Deze Amerikanen begrijpen hoe je een sport moet promoten, hoe belangrijk stabiliteit binnen een sport is en dat teams financieel gezond moeten kunnen zijn.”

Mallya toont zich dus tevreden met de koers die Liberty Media lijkt te willen varen en dat is ook Monisha Kaltenborn, zijn evenknie bij Sauber: “Het is duidelijk dat ze de kleine teams willen steunen en als belangrijk onderdeel van de Formule 1 zien. Dat is hoopgevend.”

Namens Force India laat adjunct-teambaas Robert Fernley weten dat het team Liberty Media zal steunen bij onderhandelingen over het doorvoeren van dit soort veranderingen. Dat gezegd hebbende is ook actie ondernemen via de EU volgens hem echter nog niet uitgesloten.

Kaltenborn (links) en Mallya.