Force India slaat de eerste wintertest over en heeft haar nieuwe auto nog niet af, maar dat is nog geen bewijs voor vermeende financiële problemen, aldus Force India-ceo Otmar Szafnauer

Force India kondigde eerder al aan met haar 2014-auto naar de eerste test te komen, maar maakte afgelopen woensdag ineens bekend de eerste wintertest helemaal over te slaan. De reden daarvoor is volgens het team dat er in Jerez weinig te leren valt met een oude auto en motor, terwijl het circuit door het atypische asfalt dat er ligt verder ook weinig nuttige informatie zou opleveren over de nieuwe Pirelli-banden.

Force India heeft zich de kosten en moeite van de reis en test dus bespaard, hetgeen gelijk – maar zeker niet voor het eerst – voor speculatie over de financiën van het team en eigenaar Vijay Mallya heeft gezorgd. Volgens sommige media zou de vertraging met het construeren van de 2015-bolide veroorzaakt zijn doordat leveranciers niet zijn betaald, terwijl andere publicaties stellen dat het team uit Silverstone zelfs op instorten zou staan.

In gesprek met Auto, Motor und Sport weerspreekt Force India-directeur Otmar Szafnauer dat soort berichten echter: “Als we in geldnood zouden zitten, hadden we echt niet nog een speciale livery-presentatie gehouden in Mexico, zoals we tien dagen geleden hebben gedaan”, haalt hij aan.

“Door de test in Jerez over te slaan, besparen we in één klap simpelweg 650.000 euro, terwijl onze nieuwe motor en aandrijflijn toch gewoon getest worden Mercedes. Voor onszelf was het nut van de test verder klein”, redeneert Szafnauer, die verder benadrukt dat ‘alle 380 Force India-medewerkers keurig op tijd betaald worden’. “En het enige wat ik verder nog kan zeggen is dat alles volgens plan verloopt en het team dus ook nog gewoon bestaat.”

Force India’s technisch directeur Andrew Green herhaalt ondertussen dat de beslissing om de nieuwe auto pas voor de tweede test af te hebben een bewuste was, mede ingegeven door de overstap naar de zeer geavanceerde Toyota-windtunnel.

Force India wil de ontwikkelingstijd daarin maximaliseren, zoals dat heet, al moet Szafnauer – ondanks al zijn optimisme – op zijn beurt toegeven dat ook het halen van de tweede test niet honderd procent gegarandeerd is: “We zijn voor negentig procent zeker op tijd klaar.”