Het GP2-weekend op Monza leverde weer genoeg spektakel op de baan op, maar ook genoeg nieuws er naast. Een korte terugblik.

Van voorlaatste naar eerste, inclusief een inhaalactie voor de leiding in de laatste ronde: dat is het jongensboekverhaal achter de thuiszege van de Italiaanse GP2-titelkandidaat Antonio Giovinazzi.

Uit de kwalificatie geschrapt worden wegens een te lage bandendruk, remde Giovinazzi dus niet af. Wel had hij geluk met de safety car, nodig na een botsing tussen Arthur Pic en Sergio Canamasas, waarbij Canamasas over de kop vloog.

Giovinazzi’s PREMA-teamgenoot en titelrivaal Pierre Gasly werd door de safety car per abuis als leider opgevangen, terwijl hij op dat moment slechts zesde lag. Giovinazzi, die er voor reed omdat hij nog naar de pits moest, kreeg zo effectief een gratis stop.

Met de opvolgende inhaalactie in de laatste ronde en de zege, terwijl Gasly vierde werd, deed Giovionazzi goede zaken. Race twee werd gewonnen door Norman Nato, voor Gasly en Giovinazzi. In het Monza-weekend liep Giovinazzi zeven punten in op Gasly, die er nu nog maar tien voor staat.

Ferrari
De maandag na Monza zat Giovinazzi in Maranello bij Ferrari in de simulator. Dat team houdt de Italiaan volgens teambaas Maurizio Arrivabene goed in de gaten, al zou er geen concreet plan liggen hem in de Ferrari Driver Academy op te nemen.

Ferrari zou gewoon hebben willen zien wat Giovinazzi, voor wie het zijn eerste keer in de simulator van een Formule 1-team was, in zijn mars heeft. “Ik ben Ferrari erg dankbaar, het was een prettige ervaring”, zegt Giovinazzi, die zich verder gewoon op de GP2 zegt te concentreren.

Red Bull
Waar Ferrari mogelijk een oogje op Giovinazzi heeft, maakt Gasly al enkele jaren deel uit van Red Bulls talentenprogramma. In Monza stak zondag het gerucht op dat Gasly vanaf Singapore wel eens Daniil Kvyat zou kunnen vervangen bij Toro Rosso.

Helmut Marko, Red Bulls talentscout, heeft dat echter direct ontkend. Marko reageerde hoogst ontevreden op de geruchten, die door uitspraken van Gasly zouden zijn aangezwengeld, al bleken zijn uitspraken later uit hun verband gerukt:

2016 GP2 Series Round 9 Autodromo di Monza, Italy. Sunday 4 September 2016. Pierre Gasly (FRA, PREMA Racing) Photo: Sam Bloxham/GP2 Series Media Service. ref: Digital Image _SBB9212

Gasly had een bewogen weekend in Monza.

De Jong
De Nederlander Daniël de Jong finishte op Monza buiten de punten, als zestiende en negentiende. “Het was geen makkelijk weekend.”

De Jong had zich eerder als achttiende gekwalificeerd, zijn teamgenoot Oliver Rowland als tiende. Volgens De Jong heeft het Nederlandse MP Motorsport ‘de laatste weekenden iets meer moeite’ met de kwalificatie.

In de race ging de start goed. “We klapten de eerste paar ronden wel door het veld heen.” Na een wat vroege pitstop – mede vanwege een eerdere lock-up – ging het ook nog. “Maar na de safety car sloeg alles om. Andere rijders hadden daar ook last van.”

De Jong was nog wel bij enkele leuke duels betrokken, maar veel posities leverde dat niet meer op. “Want het ging redelijk om en om.” In race twee sloeg de motor af bij de start. “Ik weet nog niet waarom. Misschien omdat we na race één flink wat aan de afstelling veranderden.” De rondetijden waren daarna niet slecht, maar De Jong lag wel achteraan en werd dus negentiende.

2016 GP2 Series Round 9 Autodromo di Monza, Italy. Sunday 4 September 2016. Daniel de Jong (NED, MP Motorsport) Photo: Sam Bloxham/GP2 Series Media Service. ref: Digital Image _SLA7808

De Jong kwam niet tot scoren in Italië.