Nico Hülkenberg denkt dat de halo, de ring om de cockpit die volgend jaar geïntroduceerd wordt, ook snel weer zal worden afgeschaft.

Hülkenberg, in zijn Force India-tijd, met de halo op zijn auto.

Hülkenberg, die nooit een voorstander is geweest van het cockpitbeschermingssysteem dat coureurs meer hoofdbescherming moet bieden, vertelt Motorport-Total dat hij denkt dat “de halo niet lang gaat overleven” in de Formule 1.

Volgens de Renault-coureur zal het niet lang duren voor belanghebbenden van en in de sport zullen inzien dat de halo “eigenlijk niet zo nodig is”. Hülkenberg heeft eerder al gezegd dat hij vindt dat de cockpits open moeten blijven. “Zo hoort dat in mijn optiek bij éénzitters.”

De Duitser kaart nu verder aan dat de halo met de nodige nadelen komt, waaronder het gewicht. Teams hebben hier ook al over geklaagd, met de halo die naar schatting tussen de tien en veertien kilo weegt, terwijl het minimumgewicht van de auto’s maar met vijf kilo omhoog gaat.

Het verschil moet bij de coureurs gevonden worden, vreest Hülkenberg. “Mijn team heeft me alweer op dieet gezet.” De teams zelf zijn trouwens ook niet bepaald positief over de halo: het integreren ervan zou erg lastig zijn en negen van de tien teams zouden tegen de introductie hebben gestemd.