*

Indianapolis zet deur op kier voor terugkeer Formule 1

Daan de Geus

Daan de Geus

5 november 2019 12:30

Indianapolis zet deur op kier voor terugkeer Formule 1
Motorsport Images

De Indianapolis Motor Speedway is – net als de Indycar Series, overigens – sinds maandag in handen van Penske. Een nieuwe eigenaar betekent ook nieuwe kansen, zoals een mogelijke terugkeer van de Formule 1 naar de befaamde Brickyard.

De Formule 1 heeft een lange geschiedenis in Indianapolis. Van 1950 tot en met 1960 maakte de Indy 500, op de beroemde oval, deel uit van het wereldkampioenschap Formule 1, terwijl de koningsklasse van 2000 t/m 2007 een Grand Prix op de zogenaamde road course, het reguliere circuit dat ook over het binnenterrein loopt.

Met maar zes auto’s aan de start liep de Grand Prix van Amerika van 2005 uit op een sof.

Die eerdere terugkeer naar Indy eindigde in mineur: na het bandendebacle van 2005 – toen door problemen met de Michelin-banden alleen de zes auto’s op Bridgestones konden racen – was de liefde tussen de Formule 1 en Indianapolis wel voorbij. Al volgden er daarna dus nog wel twee edities.

Geruchten over een mogelijke rentree bleven de jaren erna echter rondzingen en nu Roger Penske met Penske Entertainment het circuit heeft gekocht van Hulman & Co. van de families Hulman en George, lijkt de deur weer verder op een kier te worden gezet voor de Formule 1.

Lees ook: Liberty Media zet in op tweede Grand Prix in Amerika

“We willen meer met het circuit gaan doen”, verklaart Roger Penske, die zich hardop afvraagt ‘waar het nog meer voor te gebruiken is?’ “Kunnen we hier misschien een 24-uurs race houden? Kunnen we hier een Formule 1 Grand Prix houden?”, vraagt Penske zich eveneens hardop – en publiekelijk – af. “Het is een geweldige zakelijke kans voor ons om te kijken hoe we het circuit hier verder kunnen laten groeien.”

Actie op het ‘infield’ van Indianapolis.

Zeker met de Amerikaanse Formule 1-eigenaar Liberty Media die op meer races in de Verenigde Staten zint, maar moeite heeft races in Las Vegas en Miami van de grond te krijgen, kan dit mogelijkheden bieden. Liberty heeft met de rentree van Zandvoort namelijk wel laten zien niet blind te zijn voor autosporthistorie. En dat al helemaal niet in gebieden waar het verder wil groeien.

Lees ook: Formule 1 roept lokale fans in Miami op om petitie te tekenen voor GP