‘Crashville’, grapte Rinus van Kalmthout vooraf nog: zo luidt de bijnaam die de Indycar-stratenrace in Nashville vorig jaar bij zijn debuut op de kalender verdiende – en die dit keer weer helemaal werd waargemaakt met een knotsgekke tweede editie.

In een chaotische race was Van Kalmthout, die als tiende van start ging, snel onderweg. De Nederlander viel vooral op bij de (vele) herstarts in de straten van Nashville, door telkens assertief plekken te pakken. Onder zijn slachtoffers onder meer Indycar-legende Scott Dixon en McLarens Felix Rosenqvist. Al mochten reguliere inhaalacties op Christian Lundgaard en Simon Pagenaud er ook zijn.

Lees ook: Indycar: Van Kalmthout tekent nieuwe deal en blijft ECR trouw

Helaas voor Van Kalmthout ging het tijdens één van de tussensprints tussen de vele cautions (neutralisaties) mis in ronde 51 en 52. Eerst met een kleine remfout die tot een slippertje en pitstop voor nieuwe banden leidde. De ronde daarop toen Graham Rahal ineens pal voor hem op de baan geparkeerd stond, er geen gele vlaggen hingen, Van Kalmthout geen kant op kon en bij Rahal achterin reed.

Vleugellam

Van Kalmthout kon zijn weg vervolgen, maar was wel vleugellam en moest tijdens de zoveelste neutralisatie – niet meer op de vingers van één hand te tellen – gelijk weer naar de pits voor een nieuwe voorvleugel. Aangezien hij die stop maakte toen de pits officieel dicht was, moest Van Kalmthout daar daarna een straf voor inlossen.

Lees ook: Indycar – Van Kalmthout: ‘Belangrijk dat ik heb laten zien dat dit jaar geen herhaling wordt’

Hij eindigde de race zo als twaalfde. Pech dus, want eerder had hij zich knap naar de zesde plek geknokt. Andere slachtoffers van de racelange chaos waren Pato O’Ward en Romain Grosjean. Alexander Rossi en Colton Herta kwamen vroeg in de race op een ronde achterstand door incidenten, maar kwamen door alle neutralisaties terug in dezelfde ronde als de leiders en eindigden nog als vierde en vijfde.

De wedstrijd werd gewonnen door Dixon, voor Scott McLaughlin en Alex Palou. Dit na een eindsprint van twee ronden na (ook nog) een rode vlag. Slechts dertien van de 25 auto’s haalden de finish. Will Power blijft de kampioenschapsleider, zesvoudig kampioen Dixon is opgeklommen naar de tweede plek. Marcus Ericsson en Josef Newgarden staan derde en vierde.