Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn stoort zich aan de recente discussie over paydrivers, aangezien het volgens haar niet meer dan normaal is dat coureurs tijdens hun loopbaan financieel ondersteund worden.

Onder meer McLaren-teambaas Martin Whitmarsh sprak zich onlangs openlijk uit over het toegenomen aantal paydrivers, terwijl ook oud-coureur Timo Glock en Mercedes-rijder Lewis Hamilton zich kritisch hebben uitgelaten over het feit dat steeds meer teams voor betalende coureurs kiezen.

In interview met Formula1.com heeft Kaltenborn nu echter een goed woordje gedaan voor coureurs die (mede) dankzij de financiële steun die ze genieten een zitje weten te krijgen. “Ik vind dat de discussie over paydrivers een beetje uit de hand is gelopen”, zegt zij.

“Wat we vandaag de dag namelijk zien, is dat er partners of sponsors zijn die coureurs al sinds het prille begin van hun loopbaan bijstaan”, legt Kaltenborn uit.

“Kijk bijvoorbeeld maar naar Sergio Pérez”, zo verwijst ze naar de Mexicaan die in 2011 en 2012 voor haar team reed: “Hij maakte deel uit van Escuderia Telmex, wat een race-school is. Zij hebben hem vanaf het begin van zijn carrière bijgestaan, dus in dat geval is het logisch dat ze hem ook blijven ondersteunen op het moment dat hij de Formule 1 bereikt.”

“Daarnaast zijn er ook heel veel topcoureurs die al sinds ze hun eerste stappen in de Formule 1 hebben gezet vaste partners hebben die ze overal mee naar toe nemen.”

“Wat me verder stoort, is dat we het allemaal accepteren dat iedere coureur moet betalen om in de opstapklassen aan een zitje te komen. In die kampioenschappen zien we het als een normale gang van zaken dat coureurs financieel ondersteund worden, dus waarom houden we eigenlijk een andere standaard aan voor de Formule 1?”, vraagt Kaltenborn zich af.

Ondanks dat ze dus tot de verdediging komt van paydrivers in de Formule 1, erkent Kaltenborn wel dat er eens goed naar de financiële situatie en afspraken binnen de sport gekeken moet worden, aangezien ‘het wereldwijde economische klimaat op alle teams van invloed begint te zijn’.

Dat er meerdere renstallen zijn die zodoende om financiële redenen ervaren krachten hebben afgedankt en voor rookies met veel sponsorgeld hebben gekozen, ziet Kaltenborn overigens wel als iets zorgwekkends, zo vertelt ze: “Als die coureurs inderdaad louter weg moesten om plaats te maken voor rookies met geld, dan is dat een slechte zaak.”

“De beste coureurs ter wereld moeten namelijk Formule 1 rijden, niet de coureurs met het meeste geld. Maar”, zo maakt ze een belangrijk voorbehoud: “We mogen de nieuwkomers niet zomaar afschrijven als paydrivers zonder ze een kans te geven zich te bewijzen.”