Red Bull en hoofdontwerper Adrian Newey moeten ’traditioneler gaan denken’ bij de ontwikkeling van de auto voor 2021. Dat stelt Marc Priestley, techniekexpert en voormalig McLaren-monteur. Hoewel de regelwijzigingen voor volgend jaar beperkt zijn, ‘zijn de regelwijzigingen die er zijn, aanzienlijk’. “Misschien vinden ze zelfs iets waar ze eerder niet aan hebben gedacht.”

In een exclusief interview voor de ‘Jaar van Max’-special van FORMULE 1 Magazine bespreekt techniekexpert Marc Priestley de veranderingen aan de auto’s van volgend jaar. De dooddoener als het over 2021 gaat, is dat de regels niet veranderen. Niets is minder waar. “De weinige regelwijzigingen die er zijn, zijn aanzienlijk”, verduidelijkt Priestley. “Het gaat vooral om veranderingen aan de vloer en diffuser om de downforce te verminderen.”

Luister ook: De Grote Terugblik: De plussen en minnen van een bewogen F1-seizoen

Marc Priestley.

De vloer en diffuser is juist waar Red Bull zoveel downforce mee genereert. “De tools die zij gebruiken, worden ze eigenlijk afgenomen.” Daarom moet Red Bull misschien ‘wat traditioneler gaan denken’, al is dat volgens Priestley niet het sterkste punt van Adrian Newey, hoofdontwerper bij Red Bull.

Toch wil de voormalig McLaren-monteur Red Bull niet uitvlakken. “Omdat ze naar nieuwe gebieden moeten kijken om performance te vinden, vinden ze misschien zelfs iets waar ze eerder niet aan hebben gedacht.”

Lees ook: Webber: ‘Verstappen is op zondag nog geen Hamilton, maar dat is normaal’

In de FORMULE 1 special ‘Het jaar van Max’ vind je het complete interview met Priestley. Verder lees je in deze special exclusieve interviews met Max én Jos Verstappen. Ook kun je mooie prijzen winnen in onze F1-winterquiz! ‘

Het jaar van Max’ is nu in de winkel te koop of hier te bestellen!