Het is gedaan met de tijd dat Mercedes de ene na de andere één-twee scoort. Dat denkt Red Bull-adviseur Helmut Marko.

De afgelopen drie seizoenen, van 2014 tot en met 2016, met Lewis Hamilton en Nico Rosberg als coureurs, scoorde Mercedes in totaal 31 één-tweetjes. Met het vertrek van Rosberg, die met de titel op zak eind 2016 afscheid nam van de Formule 1, is die tijd echter voorbij, denkt Marko.

De Oostenrijker, topadviseur van Red Bull, stelt in het praatprogramma ‘Sport und Talk aus dem Hangar-7’ op ServusTV namelijk dat Rosbergs opvolger Valtteri Bottas niet snel genoeg is om telkens als tweede in Hamiltons voetsporen te volgen en het team van dubbelzeges te verzekeren.

“We hebben dat tijdens de wintertests in Barcelona gezien”, haalt Marko aan. “Bottas kan niet hetzelfde tempo rijden als Hamilton. Zelfs als Mercedes nog net zo’n voorsprong heeft als de voorgaande jaren, zullen er dus andere coureurs tussen ze in eindigen”, denkt Marko.

Bottas zelf verklaarde na de tests dat het close is tussen Hamilton en hemzelf, al erkende de Fin ook dat hij nog wat werk te doen heeft. Volgens Mercedes-topman Niki Lauda zit Bottas qua kwalificatiesnelheid twee tienden van Hamilton af, maar Lauda is ‘meer dan tevreden’ met hoe Bottas het doet.

Het zelfvertrouwen is stiekem groot bij Ferrari, denkt Marko.

Vraagtekens
Of Mercedes in 2017 nog zo dominant is als de afgelopen seizoenen, is maar de vraag. Hamilton heeft aangegeven dat Ferrari in zijn ogen favoriet is, al heeft Ferrari’s Sebastian Vettel die bal direct teruggekaatst door te stellen dat Mercedes het te kloppen team blijft.

Volgens Marko ‘heeft niemand z’n kaarten nog echt laten zien’ tijdens de wintertests. “Want als je, bijvoorbeeld, met tien kilo brandstof minder rijdt, scheelt dat 0.350 seconde. De motorinstellingen verschillen natuurlijk ook, wat wel tot een seconde kan schelen”, wijst hij op de variabelen.

Ondanks dat vlakt ook Marko Ferrari zeker niet uit. “Dat Vettel in zijn snelste rondje inhield op het eind, laat wel zien dat ze denken dat er nog meer in de auto zit en het zelfvertrouwen daar groot is.”

Red Bull had volgens Marko met enige lastige defecten te maken in Barcelona.

Lastige defecten
Red Bull zelf heeft, zo geeft Marko toe, met ‘een aantal lastige defecten te maken gehad’. “Daardoor hebben we niet de stappen vooruit kunnen zetten waar we op hadden gehoopt.”

“Traditioneel gezien brengt Red Bull naar de openingsrace, in Melbourne, wel altijd nieuwe onderdelen. Hoe anders die zijn en om hoeveel nieuwe onderdelen het gaat, is een verrassing.”

Marko houdt zich dus op de vlakte en laat zich ook niet door de presentator van het praatprogramma uit de tent lokken als die vraagt wat gaat veranderen aan de Red Bull-auto. “De lak zal in ieder geval nog hetzelfde zijn”, grapt Marko.