Het team van McLaren sluit uit dat het een oude bolide van een Honda-motor gaat voorzien en daarmee volgend jaar al een uitgebreid testprogramma op het circuit gaat afwerken.

In gesprek met Motorsport-Total legt Sam Michael, de sporting director van het team dat met ingang van 2015 met Honda-motoren gaat rijden, uit waarom uitgebreide praktijktests in 2014 er niet in zitten: “Het reglement staat het niet toe dat we volgend jaar buiten de officiële testsessies om met de bolide van dat jaar testen, maar met een oudere auto testen heeft ook geen zin.”

“De bolides van 2012 en 2013 zijn immers ontworpen voor V8-motoren, dus daar schieten we niks mee op”, verklaart Michael, die aangeeft dat McLaren het vermoedelijk grotendeels met (virtuele) testwerkzaamheden op haar fabriek in Woking zal moeten doen: “Je wil natuurlijk het liefst op het circuit testen, maar gelukkig zijn de simulatoren en testbanken tegenwoordig van hoog niveau.”

“Je creëert er een gecontroleerde omgeving mee waarin je zelf van alles kan instellen en uitproberen om de motor te testen, voordat je er dus echt mee aan de slag gaat”, vertelt Michael.

Testdagen
McLaren kan uiteraard wel tijdens eventuele reguliere testdagen tijdens het seizoen met Honda-motoren testen terwijl het in de races nog gewoon met Mercedes-krachtbronnen rijdt, zo geeft Michael aan.

Dit jaar zijn er behalve de rookietests – die doorgaans aan het eind van het seizoen gehouden worden – echter geen testdagen gedurende het seizoen. In 2014 zouden de teams vanwege de reglementswijzigingen graag wat extra tussentijdse testdagen krijgen, zoals ook Ferrari-coureur Felipe Massa heeft aangegeven, maar de FIA is er vanwege de kosten niet happig op het testverbod te versoepelen.

Of er nog extra testdagen bijkomen, is op het moment dus nog niet duidelijk, al zijn de teams en de FIA er wel over in onderhandeling.