Force India-eigenaar en -teambaas Vijay Mallya zit in India in de problemen, maar dat heeft volgens Force India ceo Otmar Szafnauer geen effect op het Formule 1-team.

Mallya wordt in eigen land juridisch achterna gezeten omdat hij een schuld open heeft staan bij verschillende banken die in totaal tussen de negenhonderd miljoen en één miljard euro ligt.

Force India-ceo Otmar Szafnauer geeft in gesprek met Autosport koeltjes aan dat Mallya ‘vast veel omhanden heeft’. “Maar wat het team betreft, gaat het er alleen maar over hoe goed we presteren”, stelt Szafnauer. “Ik spreek een paar keer per week met Vijay en dat is het enige waar we het dan over hebben. Als het om het team gaat, is hij een echte racer, dus hij wil ook dat wij ons alleen maar op het racen concentreren.”

Szafnauer onderstreept dat het goed gaat met Force India door te vertellen dat er op korte termijn meerdere ‘aanzienlijke’ updates voor de nieuwe auto, de VJM09, geïntroduceerd worden. “We hebben voor de races in Bahrein en Spanje aerodynamische updates in de pijplijn zitten, terwijl we in Spanje ook met enkele verbeteringen voor de ophanging komen.”

“Er staan ook nog meer updates in de planning voor later, maar daarna moeten we ook maar eens kijken hoe we er in verhouding tot de rest voor staan en aan de hand daarvan bepalen wanneer we ons primair op 2017 gaan richten. Het is wel nodig zo’n omslagpunt vast te stellen, want de regels gaan voor 2017 immers flink op de schop.”

Formula One World Championship 2015, Round 9, Britisch Grand Prix, Silverstone, England, Saturday 4 July 2015 - Dr. Vijay Mallya (IND) Sahara Force India F1 Team Owner.

Mally zegt nog gewoon de controle te hebben over Force India.

Schuld
Mallya’s schuld is voor een groot deel toe te schrijven aan het de facto faillissement van zijn luchtvaartmaatschappij Kingfisher Airlines, dat niet meer operationeel is. Mallya zou de schulden van Kingfisher Airlines deels hebben opgevangen met leningen van zijn drankconglomeraat United Spirits, wat hij inmiddels (grotendeels) heeft verkocht aan Diageo. Mallya is daar nu vertrokken, met gouden handdruk.

Volgens berichten zou Diageo wel Mallya’s belang van 42.5 procent in Force India als onderpand hebben gekregen voor de leningen van United Spirits aan zijn andere bedrijven, maar dat verandert er volgens Mallya niets aan dat hij de baas en eigenaar van het Formule 1-team is.

De reden dat er in India zoveel te doen is om Mallya’s schulden, is dat hij in het land wordt gezien als ‘moedwillige schuldenaar’. Dit omdat hij genoeg privébezittingen zou hebben om, indien hij dat zou willen, de schulden te voldoen als hij deze van de hand doet.

Behalve Mallya zit ook Force India’s andere grootaandeelhouder Subrata Roy in de problemen. Hij zit in de gevangenis voor fraude. Zijn firma Sahara – Force India’s titelsponsor – zou nu overwegen haar belang in het Formule 1-team van eveneens 42.5 procent te verkopen.