Na een teleurstellende Grote Prijs van Bahrein, waar beide Renault’s uitvielen in ronde 53 van 57, blikt het Franse team vooruit naar de GP van China. Terwijl Nico Hulkenberg het heeft over de zaken naast het circuit, kijkt Daniel Ricciardo naar de inhaalmogelijkheden op het circuit waar hij vorig jaar won.

Ricciardo reist deze week af naar het circuit waar hij vorig jaar zijn eerste van twee overwinningen boekte. “Het was echt een goede overwinning, komende vanaf de zesde plek. Wat het nog beter maakte, was de manoeuvre op Bottas in bocht zes, een van de inhaalacties van het jaar,” blikt de Australiër terug op de GP van China 2018. “Wat betreft de lay-out van het circuit is China uniek. Lange rechte stukken, een verraderlijke eerste bocht en veel inhaalmogelijkheden. Inhalen kan in bochten zes, negen en veertien, en er zijn verschillende plekken waar je iemand kan inhalen bij het inremmen. Dat is cool.”

Teamgenoot Hulkenberg heeft meer oog voor de gebeurtenissen naast de baan. “China is een van de drukste weekends naast het circuit. Formule 1 wordt er steeds populairder. Het is natuurlijk ook speciaal dat dit de duizendste Grote Prijs Formule 1 is.”

Lees ook: Abiteboul noemt aanhoudende problemen Renault ‘frustrerend en onacceptabel’

Renault hoopt na een weekend met gemengde gevoelens in Bahrein op een beter weekend in China. Daarvoor zal het cruciaal zijn een balans te vinden tussen downforce en topsnelheid. Dat zegt Nick Chester, technisch directeur bij de Franse renstal. “Dat komt door de snelle bochten gecombineerd met de lange rechte stukken. Shanghai vereist een andere afstelling dan Bahrein. We gaan van een circuit dat zwaar is op de achterbanden naar een dat veel vraagt van de voorkant van de wagen,” legt Chester het verschil tussen Sakhir en Shanghai uit. “Sommige bochten in China, zoals de eerste twee bochten, zijn erg zwaar op de voorbanden. De wagen ingestuurd krijgen, zonder onderstuur en zonder de banden te verslijten, is een uitdaging.”

Lees ook: Renault beleeft teleurstellend weekend in Bahrein

Foto: Renault F1 Team