Erg veel verwachte men bij Sauber niet van de Grand Prix van Hongarije. Die voorspelling bleek volledig te kloppen.

Nu de toekomst van Sauber is veiliggesteld heeft het team eindelijk een begin kunnen maken met het introduceren van nieuwe onderdelen. Zo werd in Hongarije een nieuwe achtervleugel uitgeprobeerd. Door het missen van eerdere testsessies in Spanje en Engeland moest het team echter vertrouwen op de data die het verzamelde tijdens de Grand Prix-weekends en dat bleek in Hongarije niet voldoende om de nieuwe onderdelen optimaal te kunnen gebruiken.

Dat Felipe Nasr vanaf de zestiende plaats startte en Marcus Ericsson na zijn crash in de kwalificatie vanuit de pitstraat moest beginnen beloofde dan ook weinig goeds. Ericsson legt uit wat er zo lastig was aan zijn race. “Ik had geen kans om bij de start plaatsen goed te maken dus ik moest achter aansluiten. Daarom zat ik een tijd klem achter Haryanto.” Na 45 ronden kreeg de Zweed een set superzachte banden omgelegd, met de bedoeling de race daarop uit te rijden. Dat lukte echter niet. “Ze sleten te snel en een paar ronden voor het eind moest ik toch nog een keer naar binnen voor nieuwe banden.” Het resultaat: Ericsson eindigde als twintigste en voorlaatste.

Zijn teamgenoot Felipe Nasr had evenmin een makkelijke middag. Hij werd zeventiende. “Bij de start won ik een plek, maar daarna kon ik niet verder naar voren komen omdat ik vast zat in verkeer. Toch voelde de auto niet slecht. We moeten proberen nog dit seizoen vooruitgang te boeken.”