Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn heeft zo haar twijfels bij het plan om teams toe te staan met overjarige motoren te rijden. “Zo krijg je een kampioenschap binnen een kampioenschap.”

De Formule 1 Strategy Group overweegt om de regels voor het leveren van oudere motoren met ingang van 2016 vrij te geven. Voor kleinere, minder rijke teams zou dit een manier zijn om zich te wapenen tegen de sinds de introductie van de V6-motoren flink gestegen motorkosten. Monisha Kaltenborn, nota bene de teambaas van het niet bepaald rijke Sauber, is hier echter tegen, zo vertelt ze aan Autosport.

“Dit zou, idealiter, geen optie moeten zijn”, vindt Kaltenborn. “We moeten het veld namelijk dichter bij elkaar proberen te brengen, maar dat lukt niet als je een situatie creëert waarin ‘A-teams’ met nieuwe motoren rijden en ‘B-teams’ met één jaar oude krachtbronnen”, zo voert ze aan als tegenargument. “Als je het zover laat komen, krijg je een situatie waarin je een kampioenschap binnen het kampioenschap krijgt, en dat is niet ideaal.”

Hoewel Kaltenborn toegeeft dat het toestaan van het gebruik van overjarige motoren ‘uitkomst kan bieden aan teams die het echt zwaar hebben’, denkt ze dat de Formule 1 goed moet nadenken voor het dit echt goedkeurt. “Het is natuurlijk beter dat een team een jaartje met oudere motoren rijdt dan dat ze de boel moeten opdoeken, maar met oog op de toekomst van de sport is het een gevaarlijke weg om in te slaan”, waarschuwt ze.

Kaltenborn refereert daarmee mogelijk aan de eerdere plannen om een tweedeling te maken tussen rijke constructeurs en kleine met klantenauto’s rijdende teams. Sauber en andere onafhankelijke teams als Force India en Lotus hebben zich daar al eerder tegen verzet. Waar Kaltenborn wel open voor staat, is de prijslimiet voor klantenmotoren waar over wordt gesproken. “Dat moedigen we aan, al moeten we maar afwachten of het er van komt.”