Wat de FIA echter gelijk heeft benadrukt, is dat een tweede of derde uitlaat onder geen beding aan de ‘normale’ uitlaat verbonden mag worden. Ook heeft de FIA bepaald dat de tweede en eventuele derde uitlaat op dezelfde plaats uit de auto moeten komen als de huidige enkele uitlaatpijp. De reden hiervoor is dat de FIA niet wil dat teams uitlaatgassen gaan gebruiken om aerodynamisch gewin op te leveren. In 2010 en 2011 gebruikten teams uitlaatgassen bijvoorbeeld om diffusors aan te blazen, met een hele ontwikkelingswedloop tot gevolg. Nadat dat in de ban werd gedaan, werd in 2012 en 2013 – door sommige teams met succes – geprobeerd dit na te bootsen door middels het zogenaamde coanda-effect uitlaatgassen langs de vloer en het bodywork te leiden. Ook dit resulteerde in een ontwikkelingsrace en werd vervolgens verboden, met onder meer de introductie van de huidige enkele uitlaat – op een positie waar de gassen aerodynamisch gezien weinig kunnen opleveren – tot gevolg.
‘Teams krijgen keuze tussen twee of drie uitlaten’


15 oktober 2015
Wat de FIA echter gelijk heeft benadrukt, is dat een tweede of derde uitlaat onder geen beding aan de ‘normale’ uitlaat verbonden mag worden. Ook heeft de FIA bepaald dat de tweede en eventuele derde uitlaat op dezelfde plaats uit de auto moeten komen als de huidige enkele uitlaatpijp. De reden hiervoor is dat de FIA niet wil dat teams uitlaatgassen gaan gebruiken om aerodynamisch gewin op te leveren. In 2010 en 2011 gebruikten teams uitlaatgassen bijvoorbeeld om diffusors aan te blazen, met een hele ontwikkelingswedloop tot gevolg. Nadat dat in de ban werd gedaan, werd in 2012 en 2013 – door sommige teams met succes – geprobeerd dit na te bootsen door middels het zogenaamde coanda-effect uitlaatgassen langs de vloer en het bodywork te leiden. Ook dit resulteerde in een ontwikkelingsrace en werd vervolgens verboden, met onder meer de introductie van de huidige enkele uitlaat – op een positie waar de gassen aerodynamisch gezien weinig kunnen opleveren – tot gevolg.
Gerelateerd nieuws

Flashback ’16: Interview met een stomverbaasde Jos Verstappen na eerste zege Max
15 mei 2020 12:59 - Nieuws



Laatste Formule 1 nieuws
-
Stroll kijkt uit naar samenwerking met ‘groot talent’ Alonso
-
FIA zet officieel deur open voor komst nieuwe Formule 1-teams
-
Steiner geeft toe: ‘Updatestrategie in 2022 was verkeerd’
-
ART Grand Prix maakt als eerste team F1 Academy-coureur bekend
-
‘Formule 1 werkt aan deal om Las Vegas tien jaar op kalender te houden’
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
Meest gelezen
-
11:00 AM
Nyck de Vries start merchandise-lijn: ‘Het gaat me meer om interactie en band met de fans, dan geld’
-
2:15 PM
Bottas oneens met nieuwe regel FIA: ‘Begrijp niet waarom ze ons willen controleren’
-
9:25 AM
Horner geeft uitleg over weerstand van teams tegen komst Andretti
-
11:00 AM
Overzicht: Op deze dagen presenteren de Formule 1-teams hun bolide voor 2023
-
3:00 PM
‘Alles wijst op een nieuw straatgevecht tussen tussen Max en Lewis zoals in 2021’