Formule 1-teams mogen voor 2016 zelf kiezen of ze hun bolides van twee of drie uitlaten willen voorzien. Beide mogelijkheden zijn door de FIA voorgesteld om het motorgeluid indrukwekkender te maken.

De FIA introduceerde eerst al een plan om de V6-turbokrachtbronnen door de introductie van een dubbele uitlaat per 2016 meer lawaai te laten maken, maar heeft nu ook goedkeuring gegeven aan uitlaatinstallaties die uit drie uitlaatpijpen bestaan. Dat berichten Autosport en Motorsport.com.

Het oorspronkelijke plan voor de introductie van een dubbele uitlaat was om een nieuwe uitlaatpijp direct aan de wastegate van de verbrandingsmotor – vóór de turbo – te verbinden. Deze zou het geluid daarvan prominenter moeten maken, terwijl ‘normale’ uitlaat nog gewoon na de turbo begint.

De functie van de uitlaatpijp na de turbo verandert niet bij het voorstel voor drie uitlaten, maar conform die configuratie is het nu toegestaan twee (kleinere) uitlaten aan de wastegate te koppelen om zo – gescheiden – overdruk van de verbrandingsmotor uit te laten.

Volgens Autosport wordt het nieuwe motorgeluid hierdoor ‘niet per se luider’, maar zou het gebruik van twee of drie uitlaten – in plaats van één, zoals nu – ervoor moeten zorgen dat er verschil in geluid tussen de turbo en verbandingsmotor beter te horen is en dit ‘interessanter’ klinkt.

Geen geblazen diffusors
Wat de FIA echter gelijk heeft benadrukt, is dat een tweede of derde uitlaat onder geen beding aan de ‘normale’ uitlaat verbonden mag worden. Ook heeft de FIA bepaald dat de tweede en eventuele derde uitlaat op dezelfde plaats uit de auto moeten komen als de huidige enkele uitlaatpijp.

De reden hiervoor is dat de FIA niet wil dat teams uitlaatgassen gaan gebruiken om aerodynamisch gewin op te leveren. In 2010 en 2011 gebruikten teams uitlaatgassen bijvoorbeeld om diffusors aan te blazen, met een hele ontwikkelingswedloop tot gevolg.

Nadat dat in de ban werd gedaan, werd in 2012 en 2013 – door sommige teams met succes – geprobeerd dit na te bootsen door middels het zogenaamde coanda-effect uitlaatgassen langs de vloer en het bodywork te leiden. Ook dit resulteerde in een ontwikkelingsrace en werd vervolgens verboden, met onder meer de introductie van de huidige enkele uitlaat – op een positie waar de gassen aerodynamisch gezien weinig kunnen opleveren – tot gevolg.