Na het Grand Prix-weekend hebben negen Formule 1-teams (alleen Haas ontbrak) deze week deelgenomen aan de tweedaagse testsessie op de Hungaroring. Daarbij zagen we onder meer een voorproefje van de voorvleugels voor 2019.

In mei kondigde de Formule 1 aan dat de aerodynamica van de auto’s in 2019 ‘simpeler’ wordt. De voorvleugels worden breder en bevatten minder aero-elementen, terwijl ook de achtervleugels breder en lager worden. De nieuwe regels moeten zorgen voor meer inhaalmanoeuvres en closer racing. Drie teams gebruikten de test in Boedapest om een prototype van een 2019-voorvleugel te testen: Force India, Williams en Red Bull.

De testsessies verliepen relatief vlekkeloos en de meeste teams konden een volledig programma afwerken. Toro Rosso had problemen op dag 1 toen Sean Gelael zijn auto in de muur parkeerde bij bocht 11. Het team besloot de Indonesiër vervolgens niet meer naar buiten te sturen. Aan het einde van dag 1 viel bovendien wat regen waardoor veel teams de sessie voortijdig beëindigden, alleen McLaren en Red Bull Racing trotseerden de natte baan. Op dag 2 viel de Force India van Nikita Mazepin tweemaal stil waardoor kortstondig de rode vlag gezwaaid werd.

De RB14 met 2019-voorvleugel (Foto: Sutton Images).

Red Bull Racing kwam in twee dagen tijd tot 256 ronden: het meest van alle teams. Namens Red Bull namen Daniel Ricciardo en Jake Dennis beiden een testdag voor hun rekening. Dennis was hier feitelijk de vervanger voor Red Bull-junior Dan Ticktum, die van de FIA geen toestemming kreeg om in Boedapest te testen. Max Verstappen kwam dus niet in actie; hij testte eerder dit seizoen al voor Red Bull in Spanje.

Tijdens ten minste twee van de vier testdagen tijdens het seizoen mogen teams alleen coureurs inzetten die niet meer dan twee Grands Prix hebben verreden. Dus kregen weer enkele jonge rijders de gelegenheid om wat kilometers te maken. George Russell testte twee dagen voor Mercedes en Antonio Giovinazzi kwam in actie voor zowel Ferrari als Sauber. Namens Renault maakte Formule 2-coureur Artem Markelov zijn officiële testdebuut in de RS18, terwijl Lando Norris twee dagen lang de honneurs waarnam voor McLaren.

De snelste tijd werd gereden door Mercedes-junior Russell op de tweede testdag. Zijn 1:15.575 was zelfs goed voor een baanrecord, al reed Russell zijn ronde op de hypersoft-banden die tijdens het afgelopen GP-weekend niet gebruikt werden. Russell was nipt sneller dan Giovinazzi, die in de Ferrari op hypersofts tot een 1:15.648 kwam.