De manier waarop Toro Rosso afscheid nam van Brendon Hartley verdient niet bepaald de schoonheidsprijs. Toch kan Hartley daags na zijn afscheid nog op een dankwoord rekenen van zijn oud-werkgever. “Zijn feedback heeft de ontwikkeling bij Honda versneld.”

Na 25 races is het klaar: de Formule 1-carrière van Brendon Hartley zit erop. Een groots afscheid kreeg de Nieuw-Zeelander echter niet bij de slotrace in Abu Dhabi. In tegendeel zelfs: omdat zijn opvolger nog niet aangekondigd was, wist niemand zeker of Abu Dhabi 2018 Hartleys laatste zou zijn. Een dag na de race maakte Toro Rosso bekend dat Alex Albon in 2019 voor het team rijdt, waardoor Hartley genoodzaakt is te vertrekken.

Lees ook – Albon maakt in 2019 Formule 1-debuut bij Toro Rosso: ‘Een geweldig gevoel’

Zo eindigt de Formule 1-carrière van Hartley net zo abrupt als hij begon, bij de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2017. “Het was niet makkelijk voor hem om hier te komen vanuit LMP1”, blikt Toro Rosso-teambaas Franz Tost terug. “Vooral bandenbeheer is een enorme klus. Hij had soms wat pech, maar is gedurende het seizoen wel verbeterd.” 

Belangrijk werk voor Honda
Genoeg om zijn stoeltje te behouden was het niet: Hartley zien we in 2019 niet in de Formule 1. “We willen Brendon bedanken voor al zijn harde werk voor het team”, aldus Tost. “De overstap van sportscars naar Formule 1 was niet makkelijk, vooral niet op zo’n korte termijn. Zijn consistentie in de laatste vier races van 2017 leverde hem een racezitje voor 2018 op. Hoewel we uiteindelijk niet met hem verder kunnen in 2019, had hij een belangrijke rol in het team en hielp hij met de ontwikkeling van de Honda-krachtbron.”

Lees ook – Hartley vertrekt ‘met opgeheven hoofd’, maar: ‘F1 is unfinished business’

Honda liet zich eerder deze week ook al lovend uit over Hartley, die volgens de motorfabrikant goed werk leverde. “Hij was erg sterk op het gebied van engineering, gaf altijd precieze en bruikbare feedback. Die baseerde hij op zijn ervaring met hybridemotoren als tweevoudig wereldkampioen en Le Mans-winnaar”, aldus Toyoharu Tanabe, technisch directeur bij Honda. “Die feedback heeft onze ontwikkeling versneld op het gebied van set-ups, wat onze progressie dit jaar geholpen heeft.”