Behalve dat de FIA de racekalender voor 2012 vandaag heeft geratificeerd, heeft de internationale autosportbond ook enkele aanpassingen aangekondigd met betrekking tot de Sporting Regulations, oftewel de spelregels van de Formule 1 die tijdens trainingen, kwalificaties en races gelden.

 

In de eerste plaats heeft de FIA besloten dat het voortaan niet meer is toegestaan dat een duellerende coureur, nadat deze van de racelijn is afgegaan om zijn plaats te verdedigen, de racelijn daarna weer aanneemt. Hiermee wordt de one move verdediging dus verder aangescherpt, nadat hier opheldering over werd gevraagd na het duel tussen Michael Schumacher en Lewis Hamilton in Monza.

 

De autosportbond heeft verder besloten dat het coureurs voortaan niet meer is toegestaan om zonder legitieme reden een deel van de baan af te snijden tijdens een uitloop- of opwarmronde van een trainingsessie of kwalificatie. Sebastian Vettel deed dit in Zuid-Korea bijvoorbeeld om op tijd over de finish te komen om nog een extra snelle ronde te hebben, maar dit mag dus niet meer.

 

Wat ook nog gaat veranderen, zijn de regels die tijdens de safety car-fasen gelden. Vanaf volgend jaar zullen achterblijvers die op een ronde rijden er namelijk tussenuit gehaald worden als de race geneutraliseerd wordt, zodat ze hun ronde achterstand op de leiders kunnen goedmaken en vervolgens weer – in volgorde – achteraan kunnen aansluiten. Zo kunnen de koplopers ook zonder hindernissen om positie vechten als de race weer verder gaat.

 

De FIA heeft daarnaast ook nog besloten dat een Grand Prix voortaan onder geen voorwaarde langer dan vier uur kan duren. Tot op heden waren er weliswaar beperkingen aangaande de ‘pure racetijd’ van een Grand Prix (twee uur, red.), maar waren er geen regels voor hoe lang een race stilgelegd mag worden, zoals bijvoorbeeld dit seizoen in Canada het geval was. Met ingang van 2012 mag er van het begin van een wedstrijd tot en met het vallen van een vlag dus niet meer dan vier uur verstrijken.

 

Wat het stilleggen van een race betreft is het straks ook zo dat coureurs die zich met hun auto in de pits bevinden als de rode vlag uit gaat, gewoon weer met hun auto naar de grid mogen als de race wordt hervat, in plaats van dat ze – zoals volgens de oude sporting regulations het geval was – in zo’n situatie vanuit de pits aan de herstart moeten meedoen.

 

Op organisatorisch vlak heeft de FIA ook nog laten weten dat het de coureurs voortaan vrij staat al hun toegewezen setjes banden op vrijdag te gebruiken. In 2011 mocht iedere coureur op de vrijdag slechts drie setjes gebruiken. Vanaf 2012 staat het aantal gebruikte setjes op de vrijdag – uiteraard binnen het maximaal toegewezen aantal – dus vrij.

 

De laatste twee wijzigingen hebben tenslotte betrekking op het testen voor en gedurende het jaar. Voor aanvang van het seizoen is het voortaan zo dat een bolide door de FIA crashtest moet komen alvorens deze tijdens de wintertests gebruikt mag worden, voorheen was dat nog geen verplichting.

 

De laatste aanpassing aan de regels is dat er nog maar drie wintertests zijn in plaats van vier, maar dat er ook gedurende het jaar nog één driedaagse test gehouden zal worden. Testen buiten deze door de FIA bepaalde momenten blijft verboden.