Max Verstappen is best tevreden met de negende startplek die hij voor de Grand Prix van China in de wacht heeft gesleept. Zijn kwalificatie verliep echter niet zonder problemen.

“De auto trok de hele tijd naar links, dus op het rechte stuk zat ik naar rechts te sturen, wat je eigenlijk niet wil. Ik kreeg daardoor ook heel raar overstuur in rechter bochten, omdat de auto naar links wilde, en had onderstuur in linker bochten. Dat kwam omdat we vleugel eraf hadden gehaald om het overstuur eruit te halen”, zo licht de Toro Rosso-rijder toe wat het lastig maakte.

“Ik merkte het in de eerste kwalificatierun en heb het tegen het team gezegd, maar ja, er mag in de kwalificatie niets aan worden gedaan.”

Verstappen moest verder goed opletten op het natte punt – met hobbel – waar Pascal Wehrlein crashte. “Daar hebben we de hele kwalificatie last van gehad. In Q1 en Q2 zette ik op dat punt drs uit door het snel te sluiten en weer openen. In Q3 was het nog wel nat, maar ben ik toch vol gas erover heen gegaan.”

Verstappen reed in Q3 een 1:37.194, die hem dus de negende plek heeft gebracht, één plaatsje achter teamgenoot Carlos Sainz. Voor de race neemt de Nederlander aan dat Toro Rosso nog wel aan de auto mag werken om het stuurprobleem op te lossen, aangezien het ook een veiligheidskwestie is. “We gaan het aan de FIA voorleggen. Het is gewoon duidelijk. Ik heb in de opwarm- en uitlooprondes op elke set banden m’n handen van het stuur gehaald om te laten zien dat het iets met de auto is.”

Verstappen, die blij is in de toptien te staan, denkt dat de strategie zondag in ieder geval voor de coureurs om hem heen grotendeels hetzelfde zal zijn. “Want door de regen denk ik dat iedereen redelijk gelijk zit qua banden.”

Het ziet er verder ook redelijk uit, denkt Verstappen: “Al is het lange rechte stuk natuurlijk niet ideaal voor ons. Het is even afwachten. Ik denk dat het redelijk dicht bij elkaar zal zitten, maar het er redelijk uit ziet. Ik hoop wel dat er nog echt iets aan het stuurprobleem kan worden gedaan, want anders wordt het een moeilijk verhaal. Aangezien het een veiligheidskwestie is denk ik wel dat het nog mag.”