*

Voorbeschouwing GP van Brazilië: Interlagos wacht op de nieuwe Senna

Mischa Bijenhof

Mischa Bijenhof

7 november 2018 13:00

Voorbeschouwing GP van Brazilië: Interlagos wacht op de nieuwe Senna
Sutton Images

De Grand Prix van Brazilië is nog tot en met 2020 verzekerd van een plek op de Formule 1-kalender, maar daarna is de toekomst van de race onzeker. Het land heeft geen geld, en geen helden om voor te juichen. Het is wachten op de nieuwe Senna.

In 2008 wint Felipe Massa op Interlagos. Het is de beroemde race waarin de Braziliaan heel even dacht dat hij wereldkampioen was, totdat Lewis Hamilton vlak voor de finish de Toyota van Timo Glock passeerde en zo precies genoeg punten had om Massa van de titel te houden. Brazilië was in rouw.

Massa nam vorig jaar uitgebreid afscheid van zijn thuispubliek in Brazilië.

Felipe Massa zou ook in de negen seizoenen die daarop volgden nooit wereldkampioen worden. De coureur uit São Paulo zou na zijn smadelijke verlies van 2008 zelfs geen enkele Grand Prix meer winnen. Ook de enige vier andere Brazilianen die in de tussentijd de Formule 1 haalden (Nelson Piquet junior, Bruno Senna, Lucas di Grassi en Felipe Nasr) wonnen nooit een Grand Prix. In 2017 nam Massa in de voorlaatste race van het seizoen, want dat was zijn thuiswedstrijd ook vorig jaar, alvast afscheid van eigen publiek. Bij Williams was, zo werd al vroeg duidelijk, geen plek meer voor hem. Het gevolg is dat er dit jaar geen Braziliaanse coureur op de grid staat – en in 2019 zo goed als zeker ook niet. Het zal de kansen van Interlagos niet vergroten.

Ecclestone (rechts) hekelde de faciliteiten op Interlagos, maar was tegelijkertijd groot fan van de race zelf.

Weggestopt
De race stond vorig jaar immers al onder voorbehoud op de kalender. De verouderde faciliteiten waren de vorige Formule 1-baas Bernie Ecclestone al jaren een doorn in het oog. Het is aan het feit dat de verbouwing net op tijd af was te danken dat de Formule 1 er vorig jaar toch neerstreek, en dit seizoen en de komende twee jaar weer. Het contract loopt immers tot en met 2020, maar wat er daarna gebeurt, is onzeker. “Het feit dat Brazilië momenteel geen winnende coureur in de Formule 1 heeft helpt natuurlijk niet, maar dat is niet de hoofdreden voor de teruglopende populariteit”, zegt de Braziliaanse Formule 1-radiocommentator Luis Fernando Ramos. “De meeste Brazilianen die op de tribune zitten, zijn echte Formule 1-fans. Die komen niet voor een lokale held. Veel schadelijker is dat Globo TV, de zender die in Brazilië de uitzendrechten heeft, minder tijd vrijmaakt voor Formule 1. Vroeger was alles op het hoofdkanaal te zien. Tegenwoordig is het weggestopt op een kleiner sub-kanaal en kijken er dus veel minder mensen.”

Ramos wil het misverstand uit de wereld hepen dat de kosten die de Braziliaanse overheid heeft gemaakt voor het organiseren van het WK-voetbal (2014) en de Olympische zomerspelen (2016) ten koste zijn gegaan van de Grand Prix. “De race wordt betaald door een privéonderneming. De gemeente São Paulo draait op voor het onderhoud van het circuit, maar de landelijke overheid heeft er geen bemoeienis mee.”

Sérgio Sette Câmara racet in de Formule 2, maar de vraag is of hij de Formule 1 gaat halen.

Geen toptalenten
Wel acht Ramos het zorgelijk dat er voorlopig geen opvolger van Felipe Massa klaarstaat. “In de Formule 2 rijdt Sérgio Sette Câmara. Die is pas twintig.” De coureur uit Belo Horizonte staat zesde in Formule 2, heeft dit jaar acht podiumplekken gepakt, maar in tegenstelling tot in 2017 geen race gewonnen. Câmara is wel net opgenomen in McLarens talentenprogramma. Ramos denkt dat hij ‘misschien over een paar jaar’ klaar is voor de Formule 1. “Maar dan nog denk ik niet dat hij een supertalent is zoals Max Verstappen.”

Een andere coureur waar Brazilië haar hoop op had gevestigd, is Pietro Fittipaldi, de kleinzoon van Emerson. Hij racete afgelopen jaar in het WEC, de Amerikaanse Indycars en Japanse Super Formula. Of hij het gaat redden? Het blijft afwachten. Ramos: “Een echte superster zou Brazilië zeker helpen. Dan gaan meer mensen kijken en wordt Formule 1 aantrekkelijker voor sponsoren en adverteerders. Maar ach, er zijn vaker berichten geweest dat de Grand Prix van Brazilië zijn langste tijd gehad zou hebben, en voorlopig staan we nog tot en met 2020 op de kalender. Wat er daarna gebeurt, zien we dan wel weer!” Tot die tijd nog maar even genieten van dat mooie circuit, dus.


Uitzendtijden GP van Brazilië
Vrijdag
14:00 – 15:30 1e vrije training
18:00 – 19:30 2e vrije training
Zaterdag
15:00 – 16:00 3e vrije training
18:00 – 19:00 kwalificatie
Zondag
18:10 – 20:00 race