Broodnodig, en positief. Zo noemt ex-Formule 1-coureur Mark Webber de personele wijzigingen bij Ferrari en Red Bulls overstap van Renault- naar Honda-motoren, in hun strijd met Mercedes. “De overstap naar Honda geeft Red Bull nieuwe energie.”

Mercedes ging ook in 2018 weer met beide titels aan de haal, terwijl naaste belager Ferrari met lege handen bleef staan en teambaas Maurizio Arrivabene vervolgens inruilde voor Mattia Binotto. “Na het seizoen dat zij in 2018 hebben gehad, konden ze niet anders dan iets veranderen”, vertelt Webber SpeedWeek.

Lees ook: Officieel: Binotto vervangt Arrivabene als Ferrari-teambaas

Webber met oud-teamgenoot Vettel.

“Er stond veel druk op, dus dit is gewoon het gevolg”, stelt Webber, die de veranderingen als ‘een nieuwe kans’ ziet voor zijn eigen oud-teamgenoot Sebastian Vettel. De Duitser is Ferrari’s de facto kopman, maar nieuwkomer Charles Leclerc kan hem ‘zeker in de kwalificatie wel eens hoofdpijn bezorgen, denkt Webber. “Al denk ik dat Vettel zich er goed op zal voorbereiden.”

Toptalent Leclerc vervangt bij Ferrari oudgediende Kimi Räikkönen en Webber denkt dat Leclerc ‘snel, intelligent en een echte knokker’ is, maar: “Hij zal toch ook eerst ervaring moeten opdoen met werken in een groot team”, denkt de Aussie.

Lees ook: ‘Een geweldige kans voor Leclerc, een geweldig risico voor Ferrari’

Vraagtekens bij Red Bull – Honda
Wat Red Bull betreft denkt Webber, die zelf van 2007 t/m 2013 voor dat team reed, dat de wissel naar Honda-motoren noodzakelijk was. “Ze moesten wel wisselen, waren eraan toe. Dit zal ze nieuwe energie geven”, doelt hij op hoe de relatie tussen Red Bull en Renault al jaren op scherp stond vanwege Red Bulls onvrede over de in hun ogen problematische Renault-motor.

In navolging van juniorteam Toro Rosso gaat ook Red Bull in 2019 met Honda’s rijden. Foto: Red Bull Media.

Hoewel Webber denkt dat de overstap naar Honda voor de lange(re) termijn een goede beslissing is, verwacht hij wel dat er in het begin nog genoeg uitdagingen zullen zijn. “De grootste uitdaging voor Honda wordt sowieso om een motor over zijn gehele levensduur goed laten presteren”, verwijst hij naar hoe Honda in 2018 veel meer motoren nodig had dan de drie die er straffeloos per seizoen per coureur zijn toegestaan.

“Dat ze de rest in de kwalificatie kunnen bijhalen, dat geloof ik wel, maar hun motoren moeten nu ook in de races telkens op het hoogst mogelijke niveau kunnen presteren. En dat kost tijd.”

Lees ook: Button: ‘Als Verstappen nu niet om de titel vecht, gaat hij kijken waar zijn toekomst ligt’