In de zomerpauze maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. We tellen af van tien naar één, en met Williams, Haas en Racing Point achter de rug is het vandaag tijd voor het team van Alfa Romeo.

Het team wat vorig jaar nog de naam Sauber droeg liet in 2018 al duidelijke stappen voorwaarts zien. In 2017 eindigde het Zwitserse team nog kansloos onderaan met vijf punten, maar dat werden er in 2018 al 48, waarmee ze achtste eindigden in het constructeurskampioenschap. Dit jaar maakt het team nog meer stappen, alleen zijn die niet altijd voorwaarts.

De line-up van het team ging dit jaar op de schop, omdat Charles Leclerc de overstap maakte naar Ferrari en Marcus Ericsson naar Amerika vertrok voor een avontuur in de IndyCar nadat zijn contract niet verlengd werd. Daarvoor in de plaats kwamen ‘rookie’ Antonio Giovinazzi en ervaren rot Kimi Räikkönen. Giovinazzi reed al eerder mee bij Sauber, net als Räikkönen die zijn Formule 1-debuut maakte bij het team in 2001.

De wintertests in Barcelona verliepen prima voor Alfa Romeo, op een enkel uitstapje van Räikkönen na. Foto: Motorsport Images

Prima resultaten voor Räikkönen
Het seizoen begint prima voor het Zwitserse team als Räikkönen achtste eindigt in Australië en daarmee vier punten pakt. Aan de andere kant van de garage heerst teleurstelling, want Giovinazzi eindigt op een teleurstellende vijftiende plaats en gaat dus zonder punten naar huis. Deze trend kenmerkt het seizoen van Alfa Romeo.

Lees ook: Teammanager Alfa Romeo: ‘Räikkönen kiest zelf de motorinstellingen en de strategie’

In Oostenrijk pakt Giovinazzi zijn enige punt van het seizoen, waarmee hij nu evenveel punten heeft als Robert Kubica met de Williams. Tegelijkertijd pakt Räikkönen in acht van de twaalf races punten, waarvan driemaal zes punten dankzij de zevende plaats in Bahrein, Frankrijk en Hongarije. Giovinazzi kwalificeert zich regelmatig voor zijn teamgenoot, maar als het erom gaat op de zondag, toont de ervaren Räikkönen zijn waarde voor het team en is het duidelijk dat Giovinazzi nog steeds een ‘rookie’ is.

In de straten van Monaco heeft Giovinazzi weinig geluk. Hij probeert George Russell in te halen, maar tikt hem aan wat vervolgens een opstopping veroorzaakt. Foto: Motorsport Images

Teleurstelling in Duitsland
Even lijkt het erop dat het team in Duitsland een mooi resultaat pakt met de zevende plaats voor de Fin en de achtste plaats voor de Italiaan, maar na de race krijgen beide coureurs een tijdstraf van dertig seconden. De wedstrijdleiding stelt vast dat de instellingen van de koppeling wat betreft het afgeven van het vermogen bij beide auto’s niet legitiem was, waardoor het team bij de start een mogelijk voordeel had. De coureurs hebben ook een goede start, maar een slecht einde in Hockenheim.

Lees ook: Dubbele straf voor Alfa Romeo; Hamilton en Kubica erven punten

Voor de tweede helft van het seizoen kan het team vertrouwen putten uit de resultaten van vorig jaar. In Rusland, Mexico, Brazilië en Abu Dhabi kwam het team goed voor de boeg en behaalde het mooie resultaten. Voor nu staan ze zevende in het constructeurskampioenschap met 32 punten, waarvan er 31 op naam staan van Räikkönen, die het nu voor zijn team lijkt te moeten doen. Met de Ferrari-motor achterin de wagen moeten ze tijdens de races in Spa-Francorchamps en Monza goede punten kunnen scoren.

Foto: Peter van Egmond

Het oordeel van Olav Mol: ”De relaxedheid van een afscheidstour van twee jaar: die heeft Kimi. Verrast niet veel, maar als de auto goed is, doet hij het maximale. Geef Kimi een kans van een half procent en hij tilt hem naar tien. Alleen al voor zijn gedrevenheid op zondag krijgt hij van mij een 8.”

”Giovinazzi is feitelijk een rookie. Hij heeft er lang naast gestaan en pech gehad, maar hij leert wel. Lastig is dat niemand verwacht dat hij Räikkönen wel even klopt en ik denk dat hij daar zelf ook een beetje in is gaan geloven. Mist wat branie.”