De zomerstop is begonnen, tijd om de tussenrapporten op te maken na de eerste seizoenshelft. Op twee in het kampioenschap staan de rode bolides van het Italiaanse Ferrari. Hoe ziet het 2017 van de Scuderia er tot op heden uit?

Ferrari schoot uit de startblokken dit seizoen, door de overwinning te pakken in Australië. Een flinke verrassing voor de fans, die de afgelopen vier jaar ongeveer 95 procent van de overwinningen naar de coureurs van Mercedes zagen gaan. Ferrari meldt zich nu echter gelijk aan het front om de competitie aan te gaan.

Door de overwinningen van Sebastian Vettel in Australië en Bahrein neemt Ferrari ook de voorsprong in het constructeurskampioenschap, maar het weet deze niet lang vast te houden. Als Valtteri Bottas in Rusland zijn eerste overwinning voor Mercedes pakt, neemt het Duits-Engelse team de leiding over van de Italianen en geeft deze niet meer terug.

Duidelijke hiërarchie
De constructeurstitel wordt dan ook niet als doel gesteld bij de Scuderia, het is de wereldtitel voor coureurs die ze met Vettel binnen willen halen. De Duitser staat sinds de eerste race van het kampioenschap bovenaan en het team doet er alles aan hem daar te houden. Zelfs als Kimi Räikkönen daarvoor tweede viool moet spelen, zoals in Monaco en vervolgens weer in Hongarije. Räikkönen zelf ontkent de rangorde binnen het team, maar in het puntenaantal is er duidelijk verschil. Waar Vettel geniet van zijn eerste plaats met 202 punten, staat Räikkönen op een magere vijfde plaats met 116. Daarmee staat hij zelfs nog achter Red Bull-coureur Daniel Ricciardo.

Over de resultaten van Vettel is het team overduidelijk zeer enthousiast en de contractverlenging voor de Duitser ligt al klaar in Maranello. Vettel zelf stelt de onderhandelingen echter nog even uit om zich compleet op dit seizoen te kunnen concentreren.

Stoelendans
Ferrari speelt dit seizoen misschien wel een cruciale rol in de stoelendans binnen de Formule 1. Zo wordt al een aantal jaar gespeculeerd over het pensioen van Kimi Räikkönen, die inmiddels bijna 38 jaar is. Ook blijven de gewenste resultaten uit bij de Fin. Zelf zegt hij de snelheid nog steeds te hebben, zoals hij ook in Hongarije laat zien door vlak achter teamgenoot Vettel over de finishlijn te komen en daarmee beide Mercedessen achter zich te laten. Maar Ferrari-president Sergio Marchionne gaf eerder dit jaar aan niet geheel tevreden te zijn over The Iceman.

Gegadigden voor een van de meest gewilde stoeltjes in de Formule 1 zijn Romain Grosjean – wiens Haas-team een goede relatie met Ferrari heeft – maar ook Sergio Pérez, die al jaren wacht op de kans de overstap te maken naar één van de topteams. Ferrari staat er niet om bekend te gokken op jong talent, maar na de sterke test van Charles Leclerc in Hongarije maakt ook hij kans, al is het logischer dat hij onderaan de ladder begint. Zoals bij Sauber, dat zich door de hernieuwde deal met Ferrari misschien wel verder gaat ontwikkelen als opleidingsteam van de Scuderia.

Ferrari scoorde in Hongarije haar tweede één-tweetje van het jaar.

Kampioenschap
De grote vraag is nu of Vettel zijn voorsprong in het kampioenschap vast kan houden. Na de Grand Prix van Engeland werd deze even verkleind tot nog maar één punt, maar na zijn winst in Hongarije is Vettel zijn zomervakantie begonnen met een marge van veertien punten op Lewis Hamilton. Ferrari heeft laten zien goed te presteren op korte bochtige circuits, zoals de Hungaroring en in Monaco, waar sterk wordt geleund op een goed chassis.

Met die kennis gaat Ferrari een paar moeilijke races tegemoet op het snelle Spa-Franchorchamps en thuiscircuit Monza. Maar als we iets weten, is het dat Vettel een vechter is, die onder druk alleen maar beter gaat presteren, zoals hij heeft laten zien in de jaren dat hij kampioen werd met Red Bull. Met de comeback van Ferrari is het een spannende titelstrijd geworden, welke hopelijk pas in de laatste race, in Abu Dhabi, wordt beslist.

Hopelijk zien we Vettel en Hamilton ook in de tweede helft van het seizoen weer strijden voor de overwinning, zoals ze in Barcelona deden.