In de zomerpauze maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. Vandaag is het de beurt aan de nummer twee, dat een wisselvallig jaar kent, zónder succes: Ferrari.

Ferrari rijdt sinds dit seizoen niet meer met twee ervaren coureurs. Kimi Räikkönen moet plaatsmaken voor Charles Leclerc, die na een indrukwekkend seizoen bij Sauber zich mag bewijzen bij een topteam. Alleen is dat topteam opnieuw niet goed genoeg voor de overwinning, ook niet onder leiding van de nieuwe teambaas Mattia Binotto.

Tijdens de wintertest in Barcelona lijkt het team uit Maranello nog de overhand te hebben. Sebastian Vettel en Charles Leclerc rijden veel rondes en zetten snelle tijden neer. Ferrari kent tijdens die testdagen één groot incident met Vettel, die van de baan afschuift in bocht drie omdat de velg van het linkervoorwiel afbrak, maar verder blijven de problemen beperkt tot een kapotte uitlaat en een elektrisch probleem.

Lees ook: Concurrentie duwt Ferrari alvast in favorietenrol: ‘Zij gaan heel, heel hard’

Foto: Motorsport Images

Ferrari zwak in Australië, sterk in Bahrein
Meteen volgen de reacties, en vrijwel iedereen is het ermee eens: Ferrari is het team wat verslagen moet worden in 2019. Zelfs Mercedes-teambaas Toto Wolff is ervan overtuigd dat Ferrari er het beste voor staat. Tijdens het eerste raceweekend in Australië blijkt echter al snel: Mercedes speelde verstoppertje in Spanje. Vettel en Leclerc moeten bijna een seconde toegeven op Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie, en in de race is het niet veel beter. De Duitser eindigt op de vierde plaats, terwijl Leclerc zijn teamgenoot voorbij moet laten en met de vijfde plaats genoegen moet nemen.

Lees ook: Vettel: ‘2019-Ferrari is niet zo slecht als het lijkt’

In Bahrein zijn de rollen echter weer omgedraaid tijdens de kwalificatie, waarin Leclerc zijn allereerste poleposition pakt in de Formule 1. In de race gaat hij de hele tijd aan de leiding, maar dan volgt misschien wel het pijnlijkste moment voor Ferrari dit seizoen: motorproblemen dankzij een kapotte cilinder zorgen ervoor dat de Monegask veel tijd verliest. Zijn ruime voorsprong slinkt en Hamilton en Bottas gaan de haperende Ferrari voorbij. In diezelfde race spint Vettel tijdens een gevecht met Hamilton. Leclerc pakt ondanks de problemen de derde plaats, Vettel eindigt vijfde.

In Azerbeidzjan zat de snelheid er goed in bij Leclerc en hij had voor zijn tweede poleposition kunnen gaan, maar knalt tijdens de kwalificatie de muur in bij het kasteel. Hij ziet zijn kansen op de overwinning vervliegen, en is duidelijk teleurgesteld: ”I am stupid”, klinkt er over de boordradio.

Foto: Motorsport Images

Tijdens de thuisrace van Leclerc in Monaco laat Ferrari zien dat de strategie nog steeds niet altijd goed gaat. Leclerc wordt tijdens de kwalificatie binnengehouden omdat het team denkt dat zijn tijd goed genoeg is om door te gaan, maar strandt in Q1. In de race toont hij mooie inhaalacties, maar is te gretig en rijdt zijn vloer kapot door te hard door te rijden met een lekke band.

Ondermaatse prestaties ondanks polepositions
In Canada volgt een ander dieptepunt, als Vettel op weg lijkt naar de eerste overwinning van Ferrari dit seizoen. Hij schiet wijd in bocht drie, moet door het gras en komt gevaarlijk terug de baan op, net voor Hamilton. De raceleiding besluit hem een tijdstraf te geven van vijf seconden, waardoor de Duitser als eerste over de finish komt maar uiteindelijk als tweede eindigt. Het levert de geweldige beelden op dat Vettel de borden voor de auto’s verandert, en dat hij zijn voet op de trede van Hamilton op het podium zet.

Lees ook: Ferrari ziet af van protest tegen straf Vettel, maar legt zaak nog niet neer

Foto: Motorsport Images

Tijdens de Grand Prix van Engeland kan Vettel gaan voor het podium, maar moet Max Verstappen voorbij laten die meer snelheid heeft. Na die inhaalactie laat Vettel zich makkelijk kennen en rijdt tegen de Red Bull aan. Het kost de Duitser zijn race dankzij de opgelopen schade.

Bij de Duitse Grand Prix gaat het al fout tijdens de kwalificatie. Vettel moest achteraan starten nadat zijn motor al voordat hij een ronde kon neerzetten, niet goed werkte. Leclerc ging door naar Q3, maar kon geen poging doen voor zijn derde poleposition, ook dankzij problemen. In de race crasht Leclerc, maar Vettel rijdt naar een mooie tweede plaats.

Lees ook: Binotto geeft toe: ‘Ferrari had veel meer focus moeten leggen op downforce’

Foto: Motorsport Images

Voor Ferrari zijn er zeker positieve dingen te noemen, zoals de poleposition van Leclerc in Bahrein en Oostenrijk, maar het feit blijft wel dat het team nog geen overwinningen heeft geboekt dit seizoen. De laatste overwinning van Ferrari dateert uit 2018, toen Räikkönen in Amerika op spectaculaire wijze de race won. Van een team als Ferrari mag zeker meer verwacht worden. Het team zit zichzelf in de weg.

Foto: Peter van Egmond

Het oordeel van Olav Mol: ”Leclerc is in het begin te timide of geïntimideerd geweest door het feit dat hij Ferrari-coureur is, maar heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Ferrari heeft een aantal keer voor Vettel gekozen, waarbij Leclerc slim genoeg was om te denken: ik ga niet op mijn strepen staan, ik doe het op de baan. Daarna heeft hij die poles gepakt en was twee keer op weg naar een zege; de ene keer naaide zijn motor hem, de andere keer Max. In Engeland liet hij daarna gelijk zijn spierballen zien. Is zich aan het vormen als topcoureur bij Ferrari.”

”Vettel is in de war. Vettel oogt als iemand met een auto die niet altijd doet wat hij wil en een teamgenoot die júíst op dagen dat hijzelf het meest in de war is, dingen doet waarvan hij denkt: hoe doet hij dat? Natuurlijk gaat het veel over de fouten, want bij Ferrari kun je je geen fouten veroorloven en Vettel maakt er het meest van de hele topzes. Ik zou hem graag vooraan zien knokken met Lewis, Max en Charles, maar vraag me af in hoeverre bij Seb de competitiejaren beginnen te tellen.”