Hoewel Pastor Maldonado en zijn Lotus-team een dramatisch jaar achter de rug hebben, is de soms twijfelachtige reputatie die de Venezolaan geniet onterecht. Dat vindt Lotus’ trackside operations director Alan Permane.

“Pastor heeft een enorm slecht imago, en natuurlijk doet hij hier en daar ook wel eens wat doms”, zegt Permane tegen Autosport over Maldonado – aan wiens crashes een stel grapjassen zelfs een speciale website heeft gewijd. “Maar hij is één van de beste rijders met wie ik ooit gewerkt heb”, vervolgt Permane. “Hij werkt ongelooflijk hard. Zijn feedback is geweldig, en hij blijft altijd rustig. Wat er ook gebeurt, hij doet wat hij moet doen en laat zich niet van de wijs brengen.”

En dat was afgelopen jaar niet altijd even gemakkelijk voor de 29-jarige Venezolaan. Maldonado reed de miserabele E22 slechts éénmaal de punten in, en kwam niet verder dan de zestiende plaats in de WK-stand. “Zeker gezien het sponsorgeld dat Pastor meebrengt, was het logisch geweest als hij in zo’n situatie enorm boos was geworden”, vindt Permane. “Maar dat heeft hij niet één keer gedaan. Hij ziet in dat alleen hard werken de problemen op  kan lossen. Een geweldige eigenschap, als je het mij vraagt.”

Grosjean

Maldonado’s houding stond soms nogal in contrast met die van zijn teamgenoot Romain Grosjean, vertelt Permane: “Romain wil races winnen, en om het kampioenschap strijden. Eind 2013 was hij de enige die de Red Bulls nog een beetje kon bedreigen. Dus toen het dit jaar zo slecht met ons ging, raakte hij daar behoorlijk door gefrustreerd.”

“Pastor is van nature niet zo gevoelig voor frustratie”, gaat Permane verder. “Hij is niet minder gedreven dan Romain, het komt er gewoon op een andere manier uit. Hij kan beter met problemen omgaan: Pastor denkt er even over na, en dan komt hij met een lijst met mogelijke oplossingen.”

Daarnaast verschilt volgens Permane ook de manier waarop beide coureurs met de belabberde Lotus omgingen. “Romain wil zo graag goed presteren, dus vraagt hij dingen van de auto die er simpelweg niet inzitten”, legt de Brit uit. “We moeten Romain een auto geven die voorspelbaar is, en geen vervelende trekjes heeft. Zo kunnen we het meeste uit hem halen.”