Zoals verwacht is Mercedes het snelste team in de derde en laatste vrije training voor de Grand Prix van Duitsland. Wel verrassend is het grote verschil tussen de twee Mercedes-coureurs: Nico Rosberg is ruim een halve tel sneller dan Lewis Hamilton.

Dat Hamilton desondanks als tweede wordt geklasseerd moet de concurrentie mismoedig stemmen. Alhoewel: bij Ferrari put men allicht hoop uit de derde plaats van Fernando Alonso, die op slechts 0,004 seconde van Hamilton staat. Kimi Räikkönen is op zijn beurt weer een halve seconde langzamer dan Alonso, maar de Fin kampt niet voor de eerste keer dit weekend met een haperende brandstoftoevoer.

Achter Alonso plaatsen Felipe Massa en Valtteri Bottas zich als vierde en vijfde. De twee Williams-coureurs maken zich er niet gemakkelijk vanaf getuige het vele gooi- en smijtwerk waarmee ze hun machines over de Hockenheimring knallen. Het bewijst dat de Williams FW36 weliswaar wat meer grip aan de achterkant kan gebruiken, maar nog altijd een stuk vergevingsgezinder is dan bijvoorbeeld de Lotus waarmee Romain Grosjean en Pastor Maldonado het moeten doen. Ook bij hen is overstuur in ruime mate aanwezig, maar de staartlastige Lotus wisselt dat af met venijnig onderstuur dat de coureurs tot wanhoop drijft.

Ook Red Bull komt niet uit de verf. Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo wachten tot de laatste vijf minuten om een ronde op de superzachte banden neer te zetten, maar komen niet in de buurt van de toptijden. Ze blijven steken op de zevende (Ricciardo) en negende plek.

De hoge temperaturen – we noteren een luchttemperatuur van dertig en een baantemperatuur van vijftig graden – brengen problemen met zich mee, want de superzachte banden slijten in hoog tempo, terwijl ook de één trap hardere banden wisselvallig presteren. Vrijwel iedereen schiet in de eerste bocht wel een keertje rechtdoor, Fernando Alonso is de enige die daadwerkelijk spint. Dat doet hij in bocht acht.