De introductie van de Halo wordt uitgesteld, zo is donderdag besloten. Opmerkelijk genoeg uitten Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo zich juist vóór de invoering van de beschermingsboog.

De Halo heeft de afgelopen maanden voor veel verdeeldheid gezorgd. Ja, de boogconstructie op de cockpit zal bijdragen aan de bescherming van de hoofden van de coureurs, bijvoorbeeld bij een rondvliegend wiel. Maar hoe zit het met het zicht? En wat als je ondersteboven in het grind ligt, zoals Alonso in Australië? En dat nog los van het esthetische aspect, want daarover is iedereen het wel eens: de auto’s worden er niet fraaier op.

Lewis Hamilton uitte zich eerder al kritisch, en Jolyon Palmer suggereerde eerder dat hij lang niet de enige is, maar dat niet iedereen er voor uit durft te komen.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Friday 4 March 2016 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF16-H running the Halo cockpit cover.

Vettel heeft de Halo ook al in de praktijk getest.

Eerder vandaag vergaderde de F1 Strategy Group, en die concludeerde dat er nog meer moet worden getest met het systeem dat nog steeds als beste optie wordt gezien voor meer hoofdbescherming. Dat betekent echter nog niet dat de Halo in 2018 wél wordt ingevoerd,  want het testwerk kan ook resulteren in een ‘completere oplossing’, aldus de verklaring van de FIA.

De beslissing komt slechts enkele uren na de persconferentie, waarin onder meer Sebastian Vettel zich juist hard maakte voor de Halo. “We zijn met de rijders bij elkaar geweest en ik geloof dat 90 of 95 procent vóór de invoering was. Ja, het ziet er niet zo fraai uit, maar dat is niet iets dat een dodelijk ongeluk rechtvaardigt. We leren altijd van ongelukken en dan is het zaak om te kijken hoe we de veiligheid kunnen verbeteren. We zouden stom zijn als we dat níet zouden doen.”

Vettel krijgt bijval van Ricciardo, die meent dat de publieke opinie over de Halo onterecht is. “Het verhoogt de veiligheid, maar dat betekent niet dat wij als coureurs minder risico’s nemen. We gaan nog steeds vol gas door Eau Rouge, wat dat betreft blijft de Formule 1 gewoon de Formule 1.”