Fernando Alonso
14 - Aston Martin


Statistieken
-
Positie 2025
11
-
Punten 2025
26
-
Team
Aston Martin
-
Leeftijd
44
-
Geboorteland
Spanje
Biografie Fernando Alonso
Fernando Alonso behoeft nauwelijks enige introductie. De veertigplusser staat na drie decennia in vrijwel elk top tien lijstje van de Formule 1.
Alonso – op 29 juli 1981 in Oviedo geboren – begint zijn F1-carrière in 2001 bij het bescheiden Minardi, waar hij zich al gauw in de kijker rijdt van Renault-teambaas Flavio Briatore. De flamboyante Italiaan geeft Alonso voor 2002 een rol als testcoureur, maar in 2003 mag hij echt aan de bak. Direct in zijn eerste seizoen bij het competitieve Franse team scoort de jongeling twee poles. In Hongarije wordt Alonso de jongste coureur aller tijden die een Grand Prix wint. Die titel wordt overigens enkele jaren later eerst door Sebastian Vetttel en daarna door Max Verstappen overgenomen.
Succesjaren Renault en overstap naar McLaren
In 2004 zijn Michael Schumacher en Ferrari nog een maatje te groot voor Alonso en Renault, maar in 2005 (en in 2006) doorbreekt het Spaans-Franse tandem de hegemonie van de Duitser. Alonso wordt in 2005 de tot dan toe jongste wereldkampioen ooit en prolongeert een jaar later zijn titel. Aan het einde van 2006 verlaat hij Renault voor een nieuw avontuur naar McLaren. Hij moet daar de strijd aangaan met rookie Lewis Hamilton, een strijd die Alonso verliest. Het botert niet tussen de twee coureurs en aan het einde van 2007 keert Alonso terug naar Renault. Bij die stal kan hij de successen van weleer niet evenaren en een vertrek blijft dan ook niet lang uit. In 2010 strijkt Alonso neer bij Ferrari, maar ook daar blijft een nieuwe titel uit. Drie keer een tweede plaats in het kampioenschap – achter Vettel en Red Bull – is het hoogst haalbare.
(tekst loopt door onder de foto)

Na vijf seizoenen Maranello besluit Alonso in 2015 in te gaan op een nieuwe uitnodiging van McLaren. Hamilton is inmiddels overgestapt naar Mercedes en dat biedt Alonso alle ruimte om het team naar zijn hand te zetten. Dat gebeurt echter niet. Het huwelijk tussen McLaren en motorleverancier Honda blijkt geen succes, iets wat nadrukkelijk tot uiting komt als Alonso de krachtbron een “GP2 engine” noemt.
Sabbatical
Eind 2018 – na vier seizoenen in de achterhoede – is Alonso er zo klaar mee dat hij een sabbatical aankondigt. De Spanjaard wil het plezier in het autoracen weer terugkrijgen en doet onder meer mee aan de 24 Uur van Le Mans (die hij met Toyota twee keer wint), de Indianapolis 500 en de Dakar Rally.
In 2021 keert Alonso terug in de Formule 1, op het oude Franse nest dat niet meer Renault heet, maar inmiddels door het leven gaat als Alpine. Het doel is om vanaf 2022 – bij de introductie van de nieuwe generatie F1-wagens – mee te dingen naar een derde wereldtitel, maar het team en Alonso gaan eind 2022 weer uit elkaar. Alpine wil Alonso slechts voor één jaar extra vastleggen, terwijl de Spanjaard een langdurige verbintenis wil. Hij vindt een luisterend oor bij Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll die in hem de ideale vervanger voor Sebastian Vettel ziet.


Alonso gunt Felipe Drugovich stoeltje in Formule 1: ‘Ongelooflijk talent’
18 augustus 2025 15:00 - Nieuws
09 augustus 2025 19:30 - Nieuws
05 augustus 2025 10:00 - Nieuws
02 augustus 2025 19:30 - GP Hongarije
02 augustus 2025 11:00 - GP Hongarije
01 augustus 2025 13:53 - GP Hongarije
01 augustus 2025 11:25 - GP Hongarije
29 juli 2025 13:59 - Nieuws
27 juli 2025 11:22 - Nieuws
Fernando Alonso video's

Alonso reageert op schorsing Magnussen: ‘Hoort gewoon bij het racen’
04 september 2024 10:30 - Nieuws


VIDEO: Alonso geeft Hamilton een ‘brake test’ tijdens GP Abu Dhabi
26 november 2023 15:13 - GP Abu Dhabi

Statistieken
-
Positie 2025
11
-
Punten 2025
26
-
Team
Aston Martin
-
Leeftijd
44
-
Geboorteland
Spanje

Tussenrapport Anthony Davidson: ‘Piastri zou een geweldige pokerspeler zijn’
23 augustus 2025 10:00 - Nieuws

Sainz openhartig over Williams-transfer: ‘Getwijfeld of het de juiste keuze was’
23 augustus 2025 08:00 - Nieuws

Sauber-teambaas Wheatley: ‘Red Bull-formule kopiëren, dat werkt gewoon niet’
22 augustus 2025 20:00 - Nieuws




Hoop voor Hockenheim? ‘Duitsland hoort op F1-kalender’, zegt Domenicali
22 augustus 2025 12:00 - Nieuws

Koeweitse investeerder wil Caterham laten terugkeren in de Formule 1
22 augustus 2025 10:45 - Nieuws

Erben Wennemars en HYROX-lotgenoten gaan los op F1-circuit van Silverstone
22 augustus 2025 10:22 - Nieuws

Stella waakt voor ‘dictator’ bij McLaren: ‘Beslissingen komen uit een collectief’
22 augustus 2025 10:00 - Nieuws

Russell doet boekje open over ‘psychologische’ strijd naast Hamilton
22 augustus 2025 08:00 - Nieuws

Barrichello wacht op opvolgers: ‘Brazilianen klaar om Formule 1 te veroveren’
21 augustus 2025 19:00 - Nieuws

Norris wakker geschud door pole in Monaco: ‘Werd voor het eerst emotioneel’
21 augustus 2025 17:30 - Nieuws



De F1-herinneringen van ‘veteranen’ Dijkman en Botman: ‘Er had zoveel meer ingezeten voor Jos’
21 augustus 2025 13:00 - GP Nederland

20-jarige Esmee Kosterman maakt F1 Academy-debuut op Zandvoort
21 augustus 2025 11:30 - GP Nederland





‘Zonder Max Verstappen haalt Red Bull Q2 niet’ | Formule 1 Paddockpraat
20 augustus 2025 18:27 - Nieuws

Nyck de Vries hoeft geen excuses te verwachten van Helmut Marko: ‘Sta er nog steeds achter’
20 augustus 2025 16:32 - Nieuws


Mayländer ziet Max Verstappen vaak in zijn spiegel: ‘Ik kan er goed met hem over praten’
20 augustus 2025 15:30 - GP Nederland


PREMIUM: Na de race met je plasje naar de dokter voor de dopingcontrole
20 augustus 2025 14:02 - Premium



Column Koen Vergeer: ‘Stilaan krijgen de twee McLaren-coureurs een bloedhekel aan elkaar’
20 augustus 2025 12:30 - Nieuws


‘Als Aston Martin echt wat wil, moet Stroll zijn eigen zoon ontslaan’
20 augustus 2025 10:21 - Nieuws