Het Circuit de Barcelona-Catalunya is sinds 1991 in gebruik als Formule 1-circuit. Destijds wist Nigel Mansell de eerste editie te winnen, in 1992 was de baan ook het toneel voor de Olympische tijdrit tijdens de Spelen die toen in Barcelona werden gehouden. Het wordt ook jaarlijks gebruikt voor de Grand Prix van Spanje voor motoren.

In de beginjaren, toen de laatste twee bochten nog een bloedsnelle combinatie vormden, werd er in de Formule 1 veel ingehaald op het Circuit Catalunya. Men kon daar kort volgen en gebruik maken van de slipstream op het lange rechte stuk. Toen de auto’s meer en meer vuile lucht creëerden, nam het inhalen drastisch af. De circuitleiding greep in en legde een langzame chicane aan op de plek van de voorlaatste snelle rechterknik. Deze laatste sector wordt sindsdien vervloekt door fan en coureurs, het is een lelijke bocht en zorgt ook vaak voor opstoppingen in de kwalificatie. Voor 2023 wordt de laatste sector weer in ere hersteld voor de Formule met de twee snelle bochten.

Het iconische beeld van Nigel Mansell en Ayrton Senna die samen op bocht 1 afstormen. (Motorsport Images)

Een andere oorzaak voor minder actie is het feit dat teams de baan door en door kennen. Jarenlang werden er lange testsessies gehouden, ondanks dat het ongelimiteerde testen aan banden werd gelegd, kwam de F1 nog jarenlang naar Barcelona voor de wintertest. De samenstelling van de baan stelt teams in staat veel te experimenteren: een lang recht stuk, snelle combinaties, hairpins, hoogteverschillen.

Max Verstappen na zijn GP-zege, in 2016 op Circuit Catalunya. (Motorsport Images)

Ondanks de terugnemende populariteit van de Spaanse Grand Prix is het Circuit de Catalunya het toneel geweest van historische wedstrijden. Denk bijvoorbeeld aan het beeld van Nigel Mansell en Ayrton Senna die zij aan zij op bocht 1 afstormen. Of de eerste Ferrari-overwinning van Michael Schumacher in 1996, de Duitser won toen in de stromende regen. Of het beeld van Mika Hakkinen die in 2006 op koers lag voor een zege tot zijn McLaren het in de laatste ronde begaf. Pastor Maldonado pakte er zijn enige zege in 2012 en natuurlijk de debuutzege van Max Verstappen voor Red Bull.

In 2022 was Charles Leclerc vanaf poleposition hard op weg naar de zege. Max Verstappen, gestart vanaf P2, verloor door een windvlaag zijn Red Bull kortstondig en bracht een bezoekje aan de grindbak. Hij kreeg ook te maken met een probleem aan zijn DRS waardoor zijn inhaalrace bemoeilijkt werd. Leclerc zijn Ferrari-motor begaf het plotseling waarna George Russell en later Sergio Peréz de leiding overnamen. Peréz werd na een derde stop van Verstappen gesommeerd zijn teamgenoot langs te laten, de Nederlander was sneller en reed een strategie, luidde de uitleg. “Niet eerlijk”, mopperde Peréz die wel gehoor gaf. De twee Red Bulls werden op het podium vergezeld door Russell.

Starttijden GP Spanje
Vrijdag 2 juni
13:30 – 14:30 uur           1vrije training
17:00 – 18:00 uur           2e vrije training
Zaterdag 4 maart
12:30 – 13:30 uur           3e vrije training
16:00 – 17:00 uur           kwalificatie
Zondag 5 maart
15:00 uur                         race