Dit weekend ontkende hij alle geruchten nog stellig, maar nu is de kogel dan toch door de kerk: Luca Di Montezemolo heeft zijn aftreden als topman van Ferrari bekend gemaakt.

Di Montezemolo kondigt zijn vertrek aan in een verklaring die hij zelf naar buiten bracht. Als belangrijkste reden noemt hij de beursgang van de Fiat Chrysler Automobiles-groep (FCA), die op 13 oktober in New York plaats zal vinden. “Voor Ferrari zal een grote rol zijn weggelegd bij de beursgang. Er breekt een nieuwe fase aan en daarin moet de CEO van FCA voorop gaan”, aldus Di Montezemolo. Hij zal tot de dag van de beursgang aanblijven in zijn functie.

Fiat-baas Sergio Marchionne zal Di Montezemolo opvolgen. Hij ziet een andere directe aanleiding voor de leiderswissel: “Luca en ik hebben de toekomst van Ferrari uitvoerig besproken. Ons wederzijds verlangen om Ferrari weer te zien presteren op het circuit, zorgde voor misverstanden, die afgelopen weekend boven kwamen drijven.” In Monza sprak Marchionne zijn onvrede uit over het Formule 1-team. “We kunnen deze situatie niet accepteren. Ik wil onze coureurs niet rond zien rijden op de zevende of de twaalfde plaats”, luidde toen zijn kritiek.

Di Montezemolo komt lovende woorden tekort voor zijn (bijna) ex-werkgever. “Mijn beslissing komt na 23 geweldige jaren, plus de jaren aan de zijde van Enzo Ferrari in de jaren ’70. Ferrari is het mooiste bedrijf ter wereld. Het was een voorrecht om er aan het hoofd te mogen staan. Ik heb er in de loop der jaren al mijn toewijding en enthousiasme aan besteed. Ferrari blijft, naast mijn familie, het belangrijkste in mijn leven.”

Ondanks Marchionne’s kritiek wilde Di Montezemolo afgelopen Grand Prix-weekend nog niets weten van een eventueel vertrek – hij sprak zelfs over een nieuw contract voor de komende drie jaar. Di Montezemolo begon zijn loopbaan als coureur, voor hij 1974 door Enzo Ferrari benoemd werd tot teambaas bij de Scuderia. Daar behaalde hij met Niki Lauda twee wereldtitels. Eind jaren ’70 promoveerde Di Montezemolo naar een managerspositie bij Fiat, om in 1991 als topman bij Ferrari terug te keren. Waar hij zijn loopbaan voortzet is nog niet bekend; een topfunctie bij luchtvaartmaatschappij Alitalia zou tot de mogelijkheden behoren.