Het team van Lotus zit diep in de schulden en balanceert op het randje van de afgrond. Dat is de claim van het doorgaans goed ingevoerde Motorsport-Total.

Volgens de Duitse publicatie kampt Lotus met ‘een schuld van meer dan honderd miljoen pond, die omgerekend op meer dan 120 miljoen euro uitkomt’. Als gevolg daarvan zou het team nagenoeg geen liquide middelen meer hebben, waardoor leveranciers, personeelsleden en ook coureur Kimi Räikkönen naar verluidt te laat of niet (genoeg) betaald worden.

Als oorzaak voor de financiële problemen wijst Motorsport-Total onder meer naar het niet doorgaan van de verwachte sponsordeal met de Amerikaanse gigant Honeywell. Met het Honeywell-geld in het vooruitzicht wimpelde teameigenaar Gérard Lopez volgens Motorsport-Total van de winter meerdere potentiële investeerders af, maar tot een overeekomst met Honeywell kwam het uiteindelijk dus niet.

Lotus wist tijdens het huidige seizoen vervolgens nog wel een andere investeerder te vinden in Infinity Racing, maar ook over deze deal bestaan twijfels: officieel zou de overeenkomst nog altijd niet helemaal rond zijn en er ook nog geen cent zijn overgeschreven naar Lotus.

Grotendeels volgens plan
Teambaas Eric Boullier heeft de (aanhoudende) berichten over zijn teams penibele situatie gebagatelliseerd in gesprek met het Finse MTV3: “We zijn onze financiën aan het reorganiseren en wachten op een grote investering die deel uitmaakt van onze toekomstplannen.”

“Het kan zijn dat dit allemaal wat langer duurt dan verwacht, maar we verwachten alles snel op orde te hebben”, verklaart Boullier.

Räikkönen
Wie in ieder geval openlijk heeft bevestigd dat Lotus niet al haar rekeningen op tijd heeft betaald, is Kimi Räikkönen. De nummer twee uit het kampioenschap vertelde onlangs nog niet (volledig) betaald te zijn voor dit jaar. “Dat was vorig jaar ook al zo, en is niet ideaal”, mopperde de Fin tijdens het raceweekend in Hongarije. “Ik ben echter zeker dat het wel goed komt”, zo voegde hij er nog wel aan toe.

In tegenstelling tot Räikkönen lijkt een groot deel van het Lotus-personeel er minder vertrouwen in te hebben. Volgens Motorsport-Total zijn de financiële problemen er debet aan dat technisch directeur James Allison het team heeft verlaten, terwijl een groot deel van de fabrieksmedewerkers in Enstone naar verluidt heeft overwogen om te gaan staken, al liep dat met een sisser af.