De FIA gaat de teams nog verder beteugelen op het gebied van engine mapping. Het wordt verboden om de instellingen tussen de kwalificatie en race te veranderen.

Ten tijde van de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt een stap gezet met het beperken van de invloed van de geblazen diffusor, maar in Valencia geeft de FIA alvast de aftrap door engine mapping niet langer ongemoeid te laten.

Het wordt de teams verboden om de instellingen na afloop van de kwalificatie aan te passen met het oog op de race. De FIA treedt per direct op en wil hiermee voorkomen dat teams een ongeoorloofd aerodynamisch voordeel hebben, weet Autosport.com.

Het is voor de renstallen nu niet meer mogelijk om via software met extreme instellingen de kwalificatie af te werken. Zo wordt er minder gas door de uitlaten geblazen en wordt het ook onmogelijk om veel benzine te verbruiken voor een betere prestatie over één ronde.

De FIA schrijft de teams nu voor dat coureurs met de software-instellingen van de kwalificatie ook aan de race moeten beginnen. In theorie kan een laptop worden ingeplugd tijdens een pitstops om de instellingen te veranderen, maar de kans dat het zo ver komt, lijkt klein.

Met dezelfde, speciale instellingen als tijdens de kwalificatie een race rijden, lijkt uitgesloten. Er wordt dan te veel brandstof verbruikt en ook komt de betrouwbaarheid van de motoren in gevaar.