Frankrijk is er klaar voor om weer een Grand Prix te organiseren en de onderhandelingen daarover verlopen voorspoedig. Dat beweert Gilles Dufeigneux, de politicus die leiding geeft aan de werkgroep die ervoor moet zorgen dat Frankrijk weer op de Formule 1-kalender komt te staan.

 

De laatste Grote Prijs van Frankrijk werd in 2008 gehouden op het circuit van Magny-Cours. Daarna verdween de race wegens financiële problemen van de kalender, maar als alles goed gaat, dan kan er op zijn vroegst in 2013 weer in Frankrijk geracet worden.

 

Dufeigneux heeft de laatste maanden namelijk met Bernie Ecclestone om de onderhandelingstafel gezeten en vertelt nu aan Nice-Matin dat het ‘de goede kant op gaat’: “Alle lichten staan op groen, of zullen dat binnenkort staan”, deelt hij mede.

 

“Ik ben gelijktijdig optimistisch, voorzichtig en nederig gestemd, maar we bevinden ons in de laatste fase van de onderhandelingen en we verwachten in januari of februari een beslissing te vernemen”, aldus de politicus uit het land dat volgend jaar met Romain Grosjean, Jean-Eric Vergne en Charles Pic drie coureurs op de grid heeft staan.

 

Als de Franse Grand Prix inderdaad weer op de kalender komt te staan, gaat hij zeer waarschijnlijk per jaar rouleren met die van België, aangezien de organisatie van de race op Spa problemen heeft het geld bij elkaar te krijgen.

 

Daarnaast is het nagenoeg zeker dat de race van Magny-Cours naar Paul Ricard gaat verhuizen. Vreemd is dat niet, aangezien er in de jaren dat er op Magny-Cours werd geracet vaak veel kritiek vanuit de Formule 1-wereld was vanwege de afgelegen locatie van de baan, terwijl fans vaak klaagden dat het circuit weinig spannende races opleverde.

 

Wat verder in het voordeel van Paul Ricard pleit, is dat de baan (deels) eigendom is van Bernie Ecclestone, de commerciële uitbater van de Formule 1. Hij is sinds 1999 met zijn bedrijf Excellis betrokken bij het circuit en heeft het sindsdien laten ombouwen tot een zeer moderne baan die te boek staat als een geweldig testcircuit. De baan gaat tegenwoordig zelfs als de Paul Ricard High Tech Test Track door het leven.